Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Będzie drogowa rewolucja w Opolu

Redakcja
redakcja
Autorzy dokumentu zatytułowanego „Program usprawnienia systemu transportowego w mieście" zakładają, że w ścisłym centrum Opola (Stare Miasto) preferowany będzie ruch pieszy i rowerowy.

Zmiana organizacji ruchu w centrum, powstanie buspasów, a także węzła przesiadkowego przed dworcem kolejowym - to tylko niektóre pomysły na usprawnienie ruchu w mieście.
Te pomysły znajdują się w analizie systemu komunikacyjnego Opola, którą urząd miasta zlecił wrocławskiej firmie Trako.
Dokument właśnie trafił do ratusza i jak przyznają urzędnicy, dla wielu kierowców może być dużym zaskoczeniem.
- Nie ma tam pomysłu budowania nowych dróg, czy poszerzania już istniejących - przyznaje Krzysztof Początek, naczelnik ds. europejskich i planowania rozwoju w ratuszu. - Nie ma także postulatów tworzenia kolejnych miejsc parkingowych w ścisłym centrum. Jest za to świeże spojrzenie na układ komunikacyjny miasta, który wcale - tak jak to dzieje się obecnie - nie musi preferować samochodów.
Autorzy dokumentu zatytułowanego „Program usprawnienia systemu transportowego w mieście" zakładają, że w ścisłym centrum Opola (Stare Miasto) preferowany będzie ruch pieszy i rowerowy.Stąd np. propozycja aby ulicy Osmańczyka była zamknięta dla ruchu nie tylko latem oraz aby z ronda na placu Wolności nie można już było jechać w stronę Zaodrza.
- Dziś przecina ono ulicę Krakowską i powoduje, że spacerujący deptakiem muszą ustępować samochodom - mówi Początek. - Tak nie powinno być, a dodatkowe zmiany w organizacji ruchu w ścisłym centrum mają zniechęcić kierowców do wjeżdżania w tę część miasta.Te dodatkowe zmiany to m.in. większa ilość ulic jednokierunkowych, więcej ścieżek rowerowych i buspasy (pasy ruchu tylko dla autobusów). Na te ostatnie od lat alergicznie reagują nie tylko kierowcy samochodów, ale również Miejski Zarząd Dróg. Do tej pory - choć wiele się o buspasach mówiło - żaden nie powstał.
- Tymczasem autorzy analizy wręcz je zalecają - mówi Początek. - Cała ulica Kołłątaja mogłaby być buspasem, a takie miejsca mogą powstać też na ul. Ozimskiej, Niemodlińskiej czy Spychalskiego. Aby opolanie chcieli porzucić samochód dla autobusów muszą mieć pewność, że to dotrą nimi szybciej do pracy w centrum.
Dlatego też kolejnym pomysłem jest powstanie węzła przesiadkowego przed dworcem głównym PKP, gdzie dziś jest wielki parking.
- To teren kolejowy, o którego przejęcie zabiega miasta - przyznaje Początek. - Budowa miejsca, gdzie będzie można wprost z pociągu wsiąść do miejskiego autobusu opłaci się także kolei.Cała analiza - wykonana w ramach projektu Via Regio plus, w którym uczestniczy kilkanaście miast z Polski Niemiec i Czech - liczy kilkaset stron. W połowie listopada jej fragmenty powinny być dostępne na stronie internetowej ratusza.
Publiczna dyskusja na temat programu odbędzie się 16 listopada w budynku urzędu przy ulicy Żeromskiego. Start o godzinie 17.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Będzie drogowa rewolucja w Opolu - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto