Wycinki związane z budową centrum przesiadkowego przy stacji Opole Wschodnie rozpoczęły się w styczniu. Pod koniec tego miesiąca usunięto kilkadziesiąt drzew rosnących wzdłuż ul. Nysy Łużyckiej oraz ul. Oleskiej, w tym te, które stały przy budynku Collegium Chemicum Uniwersytetu Opolskiego.
Na początku tego tygodnia pilarze pojawili się na ul. Bohaterów Monte Cassino. Trwa wycinka drzew, które znajdowały się na terenie zielonym pomiędzy ścieżką pieszo-rowerową biegnąca wzdłuż tej drogi a zbudowaniami Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej i Opolskiego Centrum Onkologii. Tylko tutaj po topór przeznaczono ponad 200 drzew.
- Ja rozumiem, że miasto ma się rozwijać, że konieczne są zmiany. Ale jakoś żal patrzeć na znikającą roślinność, która dawała cień i była domem dla ptaków - mówi pani Alicja, mieszkająca przy ul. Oleskiej.
- Teraz ta okolica przypomina tartak. A gdy przyjdzie wiosna, to dopiero wtedy ludzie się zorientują, jak tu jest łyso - stwierdza kobieta.
Daria Placek z biura prasowego opolskiego ratusza informuje, że wycinka ta powinna się zakończyć w tym tygodniu.
Na tych pracach usuwanie zieleni się nie kończy. Wkrótce drogowcy zaczną usuwać krzewy, które rozdzielają pasy drogowe na ul. Bohaterów Monte Cassino. - Krzewy będą usuwane w przyszłym tygodniu, jeśli pozwoli pogoda. W tym przypadku całe pasy nie będę wyłączane z ruchu. Wystąpią miejscowe utrudnienia, dlatego apelujemy do kierowców o ostrożność - mówi Daria Placek.
Przypomnijmy, że to druga tura cięć związanych z budową centrum przesiadkowego Opole Wschodnie. Pierwsza miała miejsce przed rokiem i była prowadzona na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg. Wtedy pod topór poszło około 800 drzew.
W sumie realizacja inwestycji przekłada się na wycięcie ponad 1200 drzew oraz 2,5 tys. metrów kwadratowych krzewów. Dodajmy, że przewidziane są też nasadzenia zastępcze, w sumie około 700 sztuk, głównie w okolicy obwodnicy północnej.
Ekolodzy wskazują, że miasto nie ma podstaw do prowadzenia wycinek. Argumentują, że decyzja środowiskowa, wydana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska pod koniec 2016 roku, została zaskarżona i jest przedmiotem analiz Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Ta pod koniec 2018 roku po raz kolejny przesunęła termin rozpatrzenia wniosku o unieważnienie decyzji środowiskowej. Nowy termin to koniec lutego tego roku. Przyczyną jest prowadzone "postępowanie wyjaśniające i skomplikowany charakter sprawy".
Opolski ratusz odpiera, że prace są prowadzone na podstawie prawomocnego zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Budowa centrum przesiadkowego przy stacji Opole Wschodnie oznacza radykalną zmianę układu komunikacyjnego tym punkcie miasta. Zakłada m.in. powstanie estakady nad oraz tunelu pod ulicą Oleską, wykonanie nowego przebicia w nasypie kolejowym celem połączenia ul. Katowickiej z Rataja, a także wykonanie wielostanowiskowego przystanku autobusowego w miejscu wyburzonej stacji paliw Lotos. Inwestycja kosztuje 137 mln zł i ma być ukończona w październiku 2020 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?