Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Debata na temat Opola: - Promocja to połowa sukcesu

redakcja
redakcja
Opole nie znalazło nikogo, kto mógłby być twarzą miasta, a kandydatów jest wielu - pisze Tadeusz Pokusa.

Promocja Opola  ponad wszelką wątpliwość
Wizerunek miasta jest istotnym elementem współczesnych działań marketingowych. Nie wystarczy  bowiem prezentować osiągnięcia i możliwości, trzeba o tym skutecznie informować innych. Promocja miast i regionów zyskuje coraz bardziej na znaczeniu i jest stosowana obok konkretnych środków wspierania gospodarki i rozwoju strukturalnego oraz związanych z nimi bodźców finansowych, podatkowych i logistycznych dla inwestorów, obok polepszenia infrastruktury i usprawnienia służb miejskich. Jest ona ważnym czynnikiem strategii rozwojowej każdej gminy, miasta i regionu, pod warunkiem jednak, że zostanie odpowiednio zaplanowana i zrealizowana – prawidłowo pod względem zastosowanych metod i środków. 
 
Myślę że dalsze tworzenie i upowszechnienie pozytywnego wizerunku Opola jest ważnym celem działań promocyjnych realizowanych w mieście. Działania reklamowe związane m.in. z wyposażaniem na różnych imprezach proporców, flag, banerów  symbolami i widokami miasta, muszą być stale uzupełniane w mediach, prasie, w czasie wystaw plenerowych,  przy okazji odbywających się w Opolu oraz w innych miastach targów i imprez kulturalnych.
 
Istotną rolę w tym zakresie winien pełnić nowy portal internetowy miasta czy też Miejska Informacja Turystyczna gdzie osoby zainteresowane powinny uzyskiwać kompleksową wiedzę dotyczącą imprez kulturalnych, sportowo-rekreacyjnych, a także walorów przyrodniczych i i krajobrazowych miasta.  Promocja Opola realizowana jest w odniesieniu do różnych sfer działania np. kultury, nauki, sportu czy turystyki jak np. zagospodarowanie nadbrzeży Odry.   
 
Z tego co mi wiadomo koszty działań promocyjnych w  roku ubiegłym w Opolu przekroczyły 2 mln zł., z czego ponad milion przeznaczono na promocję miasta przez sport. Jest to w moim przekonaniu właściwy kierunek, choć stale podkreślam na rożnych forach, iż w dalszym ciągu !!! nie udało się nam wykreować jako „twarzy Opola” w sferze sportu Pana Jerzego Szczakiela, jedynego w Polsce indywidualnego mistrza świata na żużlu. !!!.
 
Nie stać nas by ten cenny kapitał zmarnować. Opolski sport kojarzony jest – z całym szacunkiem - z Panem Antonim Piechniczkiem !!!. Czyżby o to nam chodziło. Ile sport znaczy dla wizerunku miasta może świetnie pokazać przykład Zielonej Góry, które kiedyś jednoznacznie kojarzone z festiwalami winobrania (no i piosenki radzieckiej), z miasta Bachusa stało się stolicą polskiego speedwaya,  podobnie jak Opole stolicą polskiej piosenki.
 
W tym kontekście dyskusyjne wydaje się wykorzystywanie twarzy piosenkarza Pana Krzysztofa Krawczyka dla działań promocyjnych Opola. Czyżby osobowość i pochodzenie np. Pana Pawła Kukiza czy Pana Michała Bajora nie jest bardziej jednoznacznie kojarzone z Opolem, a co z Papą Musiołem.  Mamy jak sądzę ponadto, idealną „twarz Opola” reprezentującą opolską naukę tj. Panią Profesor Dorotę Simonides. Reasumując promocja miast odgrywa coraz większe znaczenie i – jak sądzę - zaczyna być traktowana na równi z innymi ważnymi działaniami podejmowanymi przez miasto. Szeroko rozumiana promocja to nie tylko wynik finansowy czy wielkość wpływów do budżetu miasta. To świadome nadawanie ,,charakteru” i określenie  jego ,,klimatu”; nad tym w dalszym ciągu  musimy w Opolu nadal pracować. Promocja Opola poprzez dalszą dynamizacja kultury
Jak wiemy w Opolu funkcjonują dwa teatry: Teatr im. Jana Kochanowskiego i Teatr Lalki i Aktora im. Alojzego Smolki oraz Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera które dysponują około 2000 miejsc. Jednak wskaźnik widzów  w teatrach i instytucjach muzycznych kilka lat temu wynosił w naszym mieście zaledwie 192 osoby na 1000 mieszkańców co dało dopiero, jak pamiętam, 13 miejsce w Polsce. Myślę, że z tego faktu nie możemy być zadowoleni. To, moim zdaniem, dalszy intensywny kierunek  działań promocyjnych adresowanych do nas wszystkich. Jak podkreślał dyr. A. Iszczuk nie „wyłączajmy” miasta o godz.21. 
 
Oprócz wspomnianych instytucji kulturalnych mamy jeszcze przecież m.in. Galerię Sztuki Współczesnej, Muzeum Wsi Opolskiej czy Muzeum Diecezjalne gdzie  należy jeszcze bardziej organizować i promować międzynarodowe, krajowe i regionalne wydarzenia kulturalne.
 
Ostatnie niezwykłe wydarzenie, otwarcie w dniu wczorajszym, wystawy replik żołnierzy Armii Terakotowej to jak sądzę świetna inicjatywa Muzeum Śląska Opolskiego. Mamy jeszcze oczywiście tak sztandarowe imprezy kulturalne jak  Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej, Konfrontacje Teatralne "Klasyka Polska", Ogólnopolski Festiwal Teatrów Lalek czy też Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny. Odbywający się od 1963 roku Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu jest jak mi się wydaje drugim najstarszym festiwalem piosenki w Europie.
 
Jest imprezą muzyczną znaną w całym kraju i poza jego granicami, szanujmy to, pielęgnujmy,  ceńmy sobie i znowu to podkreślę – promujmy. Z uwagi na fakt, iż reprezentuję środowiska naukowe Opola, świadomie akcentuję w swojej opinii istotny fakt jakim jest akademicki charakter naszego miasta, podkreślenia wymaga  stałe wzbogacanie oferty edukacyjnej z jednej strony  oraz działania uczelni dotyczące rozpoznawania marki szkoły jak np. WSZiA z drugiej.. W odniesieniu do problematyki szkolnictwa wyższego, jak informuje GUS, region nasz zaliczany jest do liderów bowiem przeciętna relacja liczby studentów do liczby mieszkańców województwa w 2008 była znacznie większa, niż przeciętnie w kraju, a ponadto w sposób istotny wzrosła w okresie 2002-2008.
Jakość życia w Opolu
Ocena jakości życia w Opolu, jest zjawiskiem bardzo subiektywnym, ponieważ inne przesłanki każdego z mieszkańców decydują o tej ocenie. Mając świadomość dyskusyjnej roli rankingów, wydaje się iż jest to pewien symptom sytuacji. Stąd posłużę się tym właśnie odnośnikiem, który jak sądzę odzwierciedla zauważalne trendy. Kilka lat temu, chyba w 2005 roku, w rankingu „Wprost” Opole stało na pudle obok Warszawy i Gdyni, w przypadku oceny infrastruktury miasta, byliśmy nawet liderami. Chyba jest nieźle o czym za chwilę.
 
W najnowszym  rankingu samorządów sporządzanym corocznie przez „Rzeczpospolitą” Opole zajęło 3 miejsce pod względem wielkości wykorzystanych środków unijnych w 2008 roku. Też dobrze.  A teraz realia i współczesność w połączeniu z  tymi rankingami. „Przekrój” w tym roku opublikował dość interesujący – choć jak zawsze w tym przypadku dyskusyjny – ranking miast polskich oceniających jakość życia, który moim zdaniem z punktu widzenia metodologicznego był do przyjęcia i chyba tą rzeczywistość odzwierciedla. 
 
Tu znaleźliśmy się na 14 miejscu w Polsce  /miasta wojewódzkie oraz te ponad 150 tys./ i to chyba zbliżone jest do prawdy. Gdzie jest dobrze ?  Poziom kształcenia w gimnazjach i liceach to trzecie miejsce w Polsce podobnie jak liczba miejsc szpitalnych na 10 tys. mieszkańców (95). Przyzwoicie jest jeszcze z liczbą dzieci na jedno miejsce w żłobku (14); (nie mylić z przedszkolami tu jest zdecydowanie gorzej;)  jak również w porównaniu z  innymi analizowanymi  miastami w Polsce średnia cena   metra kwadratowego nowego mieszkania 4,1 tys. zł daje nam 8 pozycję, oczywiście co do taniości tego mieszkania. Gdzie jest źle ? Po pierwsze w dalszym ciągu drogi i parkingi. Mamy raptem  w Opolu 0,26 km drogi na km.
kwadratowy.  Ponadto istniejący system połączeń drogowych – promienisty układ dróg łączących np. Częstochowę czy Katowice z Opolem w obecnym kształcie, okazuje się dziś już niewystarczający.
 
Obwodnica północna spowodowała przeniesienie ruchu tranzytowego na obrzeża miasta  ale jednocześnie stała się w punktach  skrzyżowań istotną barierą komunikacyjną dla ruchu skierowanego do i z miasta. Myślę że przyszłościowym rozwiązaniem powinny być także parkingi wielopoziomowe i podziemne – tych obecnie jest w naszym mieście jest stanowczo za mało.   Bardzo źle oceniani jesteśmy przez pryzmat infrastruktury sportowo-rekreacyjnej.
 
W tym przypadku liczba basenów, ścieżek rowerowych czy terenów zielonych stawia nas na szarym końcu. Inne kryteria związane z oceną jakości życia jak poziom bezrobocia, zarobki, transport stawia nas w pozycji średniaków stąd pomijam w tym zakresie swoją ocenę. Życzmy sobie by nasze miasto stało się  bardziej przyjazne jej mieszkańcom i przyjezdnym, by chciało się tu żyć.
Zobacz inne teksty dotyczące debaty nad przyszłością Opola:
 

Debata - Wspólnie zmieńmy Opole

Rozwijajmy Opole akademickie

Opole jest małe i przez to piękne
Debata o przyszłości Opola: Opole stać na więcej

Opole - miasto z przyszłością?
Debata o przyszłości Opola - Nie wyłączajmy miasta o godzinie 21

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Nie tylko o niedźwiedziach, które mieszkały w minizoo w Lesznie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Debata na temat Opola: - Promocja to połowa sukcesu - Warszawa Nasze Miasto

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto