Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Naukowcy z Krasiejowa odkryli wyjątkowe białka... sprzed ćwierć miliona lat

Adam
Białka sprzed ćwierć miliona lat odkryli naukowcy pracujący dla Parku Nauki i Rozrywki w Krasiejowie, gdzie można oglądać ponad 200 modeli dinozaurów archiwum PNiR
- To odkrycie, które otwiera nowe drzwi w nauce – mówi dr Andrzej Boczarowski z PNiEC - Odkrycie zauważone przez nasz zespół pokazuje nowy kierunek badań, który umożliwi nam dowiedzenie się czegoś więcej niż pokazuje sama morfologia krwi.

Wnikamy do środka materii organicznej budującej kiedyś te organizmy. To na pewno krok milowy – mówi dr Andrzej Boczarowski, główny konsultant naukowy Parku Nauki i Ewolucji Człowieka w Krasiejowie.

Badania prowadzone przez interdyscyplinarny zespół, w skład którego weszli pracownicy Uniwersytetu Jagiellońskiego, Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Śląskiego i naszego Parku Nauki i Ewolucji Człowieka dowodzą, że udało się zidentyfikować najstarsze tego rodzaju materiały na świecie.

W ich wnętrzu odnaleziono zachowane naczynia krwionośne. Dzięki najnowocześniejszemu sprzętowi udało się rozpoznać tam aminokwasy i fragmenty białek, w tym kolagen. – Tym odkryciem udowodniliśmy, że tego typu molekuły mogą zachować się w stanie kopalnym niezależnie od wieku – mówi Dawid Surmik z Parku Nauki i Ewolucji Człowieka. – Niezależnie od tego, czy mają 80, 100, czy 245 milionów lat jak w przypadku tego odkrycia. Szczątki triasowych gadów – notozaura i tanystrofa, z których pochodzi materiał badawczy zostały znalezienie w Gogolinie na Opolszczyźnie oraz Żyglinie, niedaleko Tarnowskich Gór.

To właśnie pracownik krasiejowskiego kompleksu edukacyjnego, studiując kości, zauważył dziwne struktury, które udało się zidentyfikować jako skamieniałe naczynia krwionośne. Badania dostarczają nie tylko informacji o notozaurze i tanystrofie, które żyły na terenie dzisiejszego historycznego Śląska.

Otwierają także nową erę badań związanych z prowadzeniem wykopalisk za pomocą rozwiązań, jakie oferuje współczesna genetyka. Więcej informacji o wpływie nowych odkryć na stan wiedzy o przeszłości naszej planety będzie można odkryć już od początku kwietnia w Parku Nauki i Rozrywki w Krasiejowie – największego w Europie kompleksu łączącego naukę i zabawę, w którym można odkrywać dzieje Ziemi od jej narodzin po współczesność.
_________________________________________________________________________________________