Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Plac przed dworcem kolejowym w Opolu. Wybrano zwycięską koncepcję zmian [WIZUALIZACJE]

Piotr Guzik
Projekt przebudowy placu przed dworcem kolejowym w Opolu - 1. miejsce
Projekt przebudowy placu przed dworcem kolejowym w Opolu - 1. miejsce Materiały UM Opole
Zachowanie dużej ilości zieleni, nawiązanie do zmodernizowanej ulicy Krakowskiej, możliwość dalszych poprawek i adaptacji w przyszłości - to zdaniem sądu konkursowego atuty zwycięskiej koncepcji przebudowy placu przed dworcem kolejowym w Opolu. Realizacja ma pochłonąć około 6 mln zł.

Konkurs na koncepcję zmiany oblicza placu przed dworcem kolejowym w Opolu ogłoszono w wakacje. Miasto oczekiwało, że architekci zaproponują przestrzeń nowoczesną, która umożliwi m.in. zamknięcie części ulicy Armii Krajowej i wykonanie jej w ciągu obecnego pasażu handlowego, aby krzyżowała się z ul. 1 Maja w nowym miejscu. Do tego dochodziło zaplanowanie tunelu w ciągu ul. 1 Maja, co ma umożliwić płynne poruszanie się pieszych i rowerzystów pomiędzy dworcem a ulicą Krakowską.

Na konkurs wpłynęło ponad 40 zgłoszeń, spośród których sąd konkursowy oceniał 19 propozycji. W środę w ratuszu zaprezentowano najlepsze z nich - dwa równorzędne wyróżnienia oraz miejsca trzecie, drugie i pierwsze.

Za najlepszą uznano propozycję, która zakłada zachowanie większości zieleni która znajduje się obecnie na terenie przewidzianym do przebudowy.

- Sąd konkursowy był zgodny w kwestii wyboru pierwszego miejsca. Uwagę zwraca raster form kolistych, umożliwienie płynnego ruchu pieszym, a także możliwość dalszej adaptacji i korekt w przyszłości - uzasadniał architekt Marcin Brataniec, przewodniczący sądu konkursowego.

Za zwycięską koncepcję odpowiadają Michał Szkudlarski (Biuro Architektoniczne „MS”), Andrzej Nowak (Wentario Pracownia Architektury), Magdalena Szkudlarska (Masz Pracownia Architektoniczna) oraz Agnieszka Gacek i Michał Bartecki. - Tworząc ten projekt braliśmy pod uwagę głosy opolan, którzy skarżą się na to, że w Opolu ubywa zieleni – przyznaje Andrzej Nowak.

- Podczas prac pod uwagę braliśmy różne koncepcje, m.in. wykorzystujące trójkąty oraz podniesienie całej powierzchni placu. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na formy koliste. Niewykluczone też, że na placu pojawi się dodatkowa zieleń. Widząc też pewne niedoskonałości na zrewitalizowanej ulicy Krakowskiej postanowiliśmy zastosować nieco większe płyty do pokrycia powierzchni placu. Decyzja o tym, z jakiego będą materiału, zapadnie już na etapie opracowywania projektu budowlanego - opowiada Andrzej Nowak.

Miasto zamierza przystąpić do negocjacji ze zwycięską drużyną architektów w kwestii zlecenia przygotowania pełnej dokumentacji potrzebnej do realizacji projektu. Nie wiadomo jeszcze kiedy miałaby konkretnie nastąpić, ale Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola, podkreśla, że w razie wygranej w wyborach, będzie dążył do tego, aby projekt zrealizować jak najszybciej. Wiadoma jest za to kwota, jaką ów projekt ma pochłonąć - to około 6 mln zł.

- Należy przy tym pamiętać, że jest to jeden z etapów zmian, jaka ma nastąpić w tej części miasta. Ogłosiliśmy już przetarg na powstanie centrum przesiadkowego z parkingiem wielopoziomowych w miejscu obecnej płyty dworca autobusowego. Do tego dochodzi wykonanie tunelu w ciągu ulicy 1 Maja [który zaczynałby się za skrzyżowaniem z ulicą Kołłątaja, a kończył na wysokości gmachu szpitala MSWiA - dop. red.] - wylicza.

Na realizację centrum przesiadkowego przewidziano ponad 40 mln zł. Koszt wykonania tunelu to kolejnych kilkanaście mln zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto