Przebudowa dróg w Parku Przemysłowym Metalchem w Opolu. Oferty droższe od szacunków

Piotr GuzikZaktualizowano 
Pięć firm chce przebudować drogi na terenie Parku Przemysłowego Metalchem. Wszystkie oferty są droższe od założeń.
Pięć firm chce przebudować drogi na terenie Parku Przemysłowego Metalchem. Wszystkie oferty są droższe od założeń. Archiwum
Pięć firm zgłosiło się do przetargu na przebudowę sieci 7 kilometrów dróg na terenie Parku Przemysłowego Metalchem w Opolu. Wszystkie przewyższają jednak kwotę, jaką przewidziano w budżecie na ten cel.

Większość dróg na terenie parku to pochodzące z lat 80. wąskie trasy z płyt betonowych. Służyły zakładowi Metalchem. Zakładu już nie ma, ale na terenie po nim funkcjonuje szereg innych firm. Dla stan nawierzchni dróg w parku stanowi spory problem. Z kolei mieszkańcy pobliskiego osiedla narzekają na pojazdy ciężarowe jeżdżące im pod oknami.

Zmienić ma to przebudowa blisko 7 kilometrów dróg na terenie parku przemysłowego. Mają one być poszerzone do siedmiu metrów, a skrzyżowania zostaną powiększone tak, by by łatwiej było na nich manewrować pojazdom o dużych gabarytach.

Plan zakłada również przebudowę dwóch skrzyżowań w ciągu ulicy Oświęcimskiej (pierwsze z ulicą Sudecką, drugie to wjazd na teren parku naprzeciwko kościoła).

Do tego dochodzi wykonanie nowego oświetlenia, chodników, tras dla rowerzystów i miejsc postojowych wzdłuż przebudowywanych dróg.

Całość ma być gotowa do połowy października 2020 roku i skutkować będzie wycinką ponad 550 drzew i krzewów.

Do przetargu zgłosiło się pięć firm. Najtańszą ofertę, wartą blisko 35 mln zł, przedstawiła firma Technical Solutions z Kędzierzyna-Koźla.

Kolejną, opiewającą na 36,5 mln zł, zgłosiła firma Drog-Bud z Częstochowy. Na blisko 43 mln zł swoje prace wyceniła firma Transkom z Jaryszowa. Ponad 44 mln zł warta jest oferta Strabag z Wrocławia. Blisko 49 mln zł oczekuje Budimex z Warszawy.

Wszystkie oferty przewyższają kwotę zapisaną w budżecie Opola na ten cel – 28 mln zł. Na razie trwa analiza ofert pod względem formalnym. Nie wiadomo czy ratusz postanowi dołożyć pieniędzy do inwestycji, czy też unieważni przetarg i będzie ogłaszać nowy konkurs.

Przypomnijmy, że to drugi przetarg na przebudowę dróg na terenie Przemysłowego Metalchem w Opolu. W pierwszym zgłosiła się jedna firma, a jej oferta wynosiła 40 mln zł i była o 12 mln zł wyższa od założeń ratusza.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Przebudowa dróg w Parku Przemysłowym Metalchem w Opolu. Oferty droższe od szacunków - Opole Nasze Miasto

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
K
Krys

Podczas projektowania terenu z ławeczkami, ścieżkami, nasadzeniami bardzo ważny jest dobór gatunków drzew. Drzewa powinny być dostosowane do lokalnych warunkach siedliskowych (dostępność wody, światła, warunki glebowe) oraz klimatycznych. Projektując zieleń, często zapominamy o docelowych rozmiarach sadzonych drzew. Obecnie w ofercie handlowej znajduje się wiele gatunków oraz odmian drzew i krzewów o różnych pokrojach i wielkościach, przez co łatwo możemy dopasować rozmiar drzewa do terenu, którym dysponujemy, tak aby za kilka czy kilkanaście lat drzewo nie stało się źródłem problemów. Warto wspomnieć, iż poza odległością od pasa drogi dla nowych nasadzeń (ta odległość nie jest wiążąca w przypadku uzupełniania luk w istniejących alejach) oraz przepisów określających odległość drzew od sieci gazowych w Polsce, nie obowiązują żadne przepisy, które regulowałyby tą kwestię. Dlatego należy się kierować zdrowym rozsądkiem oraz wiedzą o wymiarach, jakie osiągną sadzone drzewa. Osiągające duże rozmiary drzewa (np. dęby, klony, buki) zazwyczaj sadzi się w odstępach co 10-15m. Dla mniejszych drzew można przyjąć odległość co 6-8m.

Dobór gatunków powinien uwzględniać uwarunkowania historyczne, krajobrazowe, istniejące tradycje, ale również ewentualną alergenność drzew, zawartość substancji toksycznych oraz inwazyjność gatunku.

Czas najwyższy, żeby wymagać od opolskiego dendrologa wzięcia się do roboty i wymagania odpowiedzialności za drzewostan w mieście od właścicieli terenów zadrzewionych.

Żądać posadzenia dużych drzew a nie malutkich kikutów, które obsikają psy i padną .Jest wiele szkółek, które produkują różne drzewa i potem przesadzają na wskazane miejsce. Największe drzewa oraz źle znoszące przesadzenie są wykopywane, transportowane i sadzone specjalnymi przesadzarkami zamontowanymi na samochodach ciężarowych. Wówczas sadzone są okazy przekraczające 10 metrów wysokości, a nie rzadko zdarzają się taksony przekraczające 15 metrów. Obwody takich drzew wynoszą ponad 50 cm obwodu, a sięgają często 80 cm mierzonych na wysokości 1 metra.

Dlaczego na posadzenie drzew w obrębie miasta nie wydaje sie decyzji - tak jak na obiekt budowlany. Po 10-ciu latach to drzewo jest chronione prawem pomimo, że jego lokalizacja stwarza zagrożenie i problemy.

- Nikt nie sprawuje opieki nad drzewostanem - zwłaszcza w miastach, przy liniach energetycznych, kolejowych, wzdłuż dróg. Drzewa sadzone byle jak i byle gdzie - małe drzewko inaczej wygląda za 20 lat.

Drzewa stanowią olbrzymie zagrożenie, kiedy ich stan jest opłakany. W miastach - zwłaszcza topole - ich korzenie czynią olbrzymie szkody dla inżynierii podziemnej. Często system korzeniowy drzew jest kiepski i nie wytrzymuje naporu silnych wiatrów i drzewa przewracają się na budynki, samochody - czynią szkody. Czas zrobić porządek z kasztanowcami i topolami – to są drzewa do parków, terenów zielonych a nie przy budynkach i ulicach - zwłaszcza blisko budynku jest zagrożeniem.

Wszystko ma swoje miejsce i drzewa też - na terenach zielonych, parkach. Przy budynkach tylko niskie drzewa i krzewy. Taki bałagan jest w całym kraju.

zgłoś
k
kaziu

Co za debil pisze te artykuły? Cyt. "całość ma skutkować wycinką 550 drzew i krzewów". Od kiedy to drogi przebudowuje się, żeby wycinać drzewa? Efektem inwestycji będą ścieżki rowerowe, oświetlenie i poprawa stanu dróg i bezpieczeństwa ...

zgłoś
G
Gość.

Ojej, jakaż niespodzianka. Kolejny przetarg w Opolu niedoszacowany. Kiedy kolejny?

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3