Klienci korzystający z prostych produktów bankowych są najbardziej bici po kieszeniach Klienci korzystający z prostych produktów bankowych są najbardziej bici po kieszeniach

Klienci korzystający z prostych produktów bankowych są najbardziej bici po kieszeniach. (© FOT. ARCHIWUM DZ)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

W ciągu roku znacznie wzrosły opłaty za konta bankowe. W górę poszły opłaty za prowadzenie rachunków, używanie kart płatniczych i dokonywanie przelewów. Czasem działo się to niezauważalnie; odkrywaliśmy podwyżkę opłat ze zdziwieniem i zbyt późno, by uciec do tańszego banku.

Nic więc dziwnego, że zaufanie do instytucji finansowych jest w Polsce niskie jak nigdy. Aż 72 proc. Polaków uważa, że oferta banku często wprowadza w błąd, a dla połowy z nas przekazywana przez bankowców wiedza brzmi mętnie. W ciężkich czasach banki odbijają sobie straty na nas i nieustannie szukają dodatkowych przychodów w naszych kieszeniach. Zmieniła się np. oferta bankowych rachunków. Open Finance porównał aktualną ofertę - i tę z listopada ub.r. Większość banków zmieniła tabele opłat i prowizji na niekorzyść klientów. Dziesięć z nich podniosło opłaty za prowadzenie rachunku: BPH, BGŻ, BNP Paribas Fortis (w stosunku do przejętego Dominet Banku), BZ WBK, Citibank, Getin Bank, Invest Bank, Millennium, MultiBank i PKO BP. Wielu klientów od razu tego nie zauważyło. Nie wszyscy mają dostęp do konta przez internet i nie śledzą zmieniających się taryf. Np. opłaty za konto (ich nazwy w nawiasach) wzrosły w ciągu roku: w Banku BPH (Srebrny Sezam) z 9,95 do 9,99 zł, w BGŻ (Plan Standardowy) z 5 do 6,5 zł, BNP Paribas Fortis (Komfort) z 3,5 do 6,5 zł, BZ WBK (Konto24) z 6 do 7,5 zł, Citi Handlowy (CitiOne Direct) z 5,99 do 6,99 zł, Getin Banku (Konto Uniwersalne) z 5,5 do 8 zł, Invest Banku (Invest-Konto Efekt) z 12 do 15 zł, Millennium (Konto Osobiste) z 6 do 7 zł, MultiBank (MultiKonto z taryfą Active) z 7 do 9,5 zł, PKO BP (Superkonto) z 5,4 do 6,9 zł.

- Poziom wiedzy społeczeństwa na temat bankowości jest niewielki, zwłaszcza wśród osób, które korzystają tylko z najprostszych produktów, jak rachunek ROR czy karta bankomatowa - mówi Tomasz Dziedzic z pracowni PBS DGA, która badała opinie Polaków o bankach.

Kolejny wyższy wydatek, to np. koszty wydania karty płatniczej do rachunku. A te, według Open Finance, wzrosły w 13 bankach: BPH, Pocztowym, BGŻ (dla klientów, którzy nie korzystają aktywnie z karty), BNP Paribas Fortis, BZ WBK, Citibanku, Deutsche Banku, Getin Banku, ING, Millennium, MultiBanku oraz w PKO BP i Inteligo. Banki szukały też oszczędności u siebie, tnąc zatrudnienie. Tyle że znów kosztem klientów. W górę poszły opłaty za podstawowe operacje, czyli przelewy w 13 bankach. Podrożały głównie przelewy wykonywane w oddziałach. Internetowe drożały dużo rzadziej, jedynie w Getin Banku (z 1 do 1,5 zł) i Millennium (z 0 do 0,5 zł). Tak banki próbowały nas skłonić do mniej kosztownych sposobów kontaktu ze sobą. Za pośrednictwem internetu klient korzysta z samoobsługi, więc zmniejszając zatrudnienie, bank ma oszczędności. W górę szły i inne opłaty, np. za pobranie gotówki z obcych bankomatów, wysyłanie monitów czy przyznanie kredytu odnawialnego. Równocześnie kurczyły się kwoty, które klienci mogli uzyskać od banków. Oprocentowanie ROR-ów - i tak już niskie - spadło jeszcze bardziej, aż w większości przypadków sięgnęło dna w postaci 0 proc. - Te wszystkie zmiany, zależnie od banku czy sposobu korzystania z konta, mogą klientów kosztować od kilkudziesięciu do (nawet) kilkuset złotych rocznie - mówi analityk Michał Sadrak z Open Finance.

Dzieje się to w sytuacji, gdy co szósty klient w Polsce uważa, że lekarstwem na brak zaufania do banków jest zmiana oferty, pobieranie niższych opłat czy obniżenie oprocentowania kredytów.

- Polacy oczekują też otwartej, rzetelnej i zrozumiałej komunikacji. Chcę znać nie tylko ofertę banków, ale również ich sytuację - mówi Katarzyna Szczypek z firmy On Board, która badała głębokość kryzysu zaufania do banków. Ponieważ tej wiedzy nie dostajemy, nadal 31 proc. dorosłych Polaków nie korzysta z żadnych usług bankowych.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!