Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu podsumował 2023 rok. Rekord przewiezionych pasażerów, nowe linie i autobusy

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Rekordowy rok MZK Opole.
Rekordowy rok MZK Opole. MZK Opole
W zeszłym roku autobusy MZK w Opolu pokonały łącznie 5 milionów 772 tysiące kilometrów. Z czego ponad 330 tysięcy przejechały autobusy elektryczne.

Tylu pasażerów nie było od lat

W 2023 roku z przejazdów autobusami MZK Opole skorzystało ponad 20 milionów 773 tysiące pasażerów. To największa liczba od lat! Dla porównania w 2022 było ich 18 milionów 800 tysięcy, a w rekordowym dotąd 2019 - 20 milionów 750 tysięcy.

- To znak, że komunikacja miejska w Opolu rozwija się w dobrym kierunku, jest też coraz bardziej atrakcyjna dla pasażerów - przekonuje Ewelina Laxy, specjalista ds. kontaktu z mediami w Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Opolu.

W 2023 roku opolski przewoźnik sprzedał prawie 4 miliony 800 tysięcy biletów. Pasażerowie najczęściej korzystali z tych jednorazowych – kupowali je ponad 4,5 miliona razy.

- Coraz częściej ludzie decydują się też na zakup biletów okresowych. W zeszłym roku sprzedaliśmy ich ponad 96 tysięcy, a dla porównania w 2022 ponad 85,5 tysiąca, a w 2021 ponad 60 tysięcy - mówi Ewelina Laxy.

W zeszłym roku autobusy MZK w Opolu pokonały łącznie 5 milionów 772 tysiące kilometrów. Z czego ponad 330 tysięcy przejechały autobusy elektryczne. Do pokonania tras zużyto prawie 2 miliony 300 tysięcy litrów paliwa.

Nowe linie przyciągają pasażerów

We wrześniu w życie weszły założenia tzw. trójpaku dla komunikacji. Uruchomione zostały nowe linie: 1, N1 i N2.

- Zaś linia ekspresowa (1) zapewniła szybkie połączenie wschodu z zachodem miasta, z pominięciem ścisłego centrum - mówi Ewelina Laxy. - Z przeprowadzonych przez nas badań wynika, że cieszy się ona coraz większą popularnością. W godzinach największego zainteresowania frekwencja pasażerów to 3 osoby na każdy przejechany kilometr. Liczba ta jest porównywalna z frekwencją na takich liniach jak: 5, 9, 12 i 18.

W dni robocze wykonywanych jest na niej 48 kursów (w soboty 14), a dojazd z przystanku początkowego (Witosa-Wygonowa) do końcowego (Wrocławska-Centrum Handlowe) trwa niespełna 30 minut.

2 września uruchomione zostały także kursujące codziennie linie nocne N1 i N2. Pierwsza z nich łączy pętle Witosa-Wygonowa i Dambonia, a druga pętle przy ulicach Pużaka i Złotej. Obydwie linie kursują przez największe opolskie osiedle – Armii Krajowej.

Nowe autobusy i kolejna umowa

Ubiegły rok to również czas nowych inwestycji i zakupu nowoczesnych autobusów. W połowie grudnia na ulice Opola wyjechało osiem autobusów elektrycznych, w tym dwa przegubowce.

Nowe wozy kursują na liniach 5, 9 i 13, a w weekendy na linii 3. W ramach realizacji tego zadania do opolskiej zajezdni przyjechały pojazdy marki Solaris.

Wybudowana została także infrastruktura do ich obsługi, w tym ładowarki w zajezdni oraz szybka ładowarka pantografowa, która znajduje się na pętli przy ul. Pużaka.

Projekt opiewał na ok. 32 milionów złotych. Jego realizacja była możliwa dzięki dofinansowaniu unijnemu.

We wrześniu Urząd Miasta Opola podpisał umowę na dostarczenie kolejnych zeroemisyjnych autobusów. Przetarg wygrała firma Solaris Bus&Coach. Nowe pojazdy mają przyjechać do Opola do listopada 2024 roku.

Będą one przeznaczone do elektryfikacji linii 3 i 11. W ramach zadania „Elektromobilne Opole – etap II” dostarczone zostaną dwunastometrowe autobusy typu MAXI.

Zadanie zakłada także zamontowanie 4 dwustanowiskowych ładowarek typu plug-in w zajezdni oraz pantografu wraz ze stacją transformatorową na pętli przy ul. Pużaka.

Obecnie we flocie MZK jest 13 autobusów elektrycznych. Po zrealizowaniu kolejnego projektu będzie ich 22.

Warto wspomnieć, że 2023 rok był pierwszym funkcjonowania Opolskiego Dworca Autobusowego w ramach Centrum Przesiadkowego Opole Główne. Kilkunastu przewoźników realizuje tam kursy przyjazdowe i odjazdowe.

Z Centrum w minionym roku odprawionych zostało niemal 700 tysięcy pasażerów, którzy każdego dnia korzystali z ponad 300 kursów odjazdowych.

70 lat jak jeden dzień

W 2023 roku spółka obchodziła jubileusz 70-lecia. Z tej okazji zorganizowano szereg wydarzeń, które przypomniały historię zakładu. W ramach obchodów, we współpracy z Archiwum Państwowym w Opolu, stworzono ekspozycję, którą można było oglądać m.in. obok przystanku Plac Kopernika-Uniwersytet.

Na 20 planszach zawarta została historia opolskiej komunikacji miejskiej od 1953 roku. Wystawa trafiła też (w nieco mniejszym rozmiarze) do autobusów Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego.

- W roku jubileuszowym zaprosiliśmy też gości do naszej zajezdni. W Dniu Otwartym naszej bazy wzięli udział nie tylko miłośnicy komunikacji miejskiej z Opola, ale także osoby, które na co dzień korzystają z przejazdów naszymi autobusami. Odwiedzający mogli zasiąść w kabinach kierowców, przyjrzeć się pracy dyspozytora, poznać tajniki codziennej obsługi autobusu, a także uczestniczyć w myciu autobusu - kończy Ewelina Laxy.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Miejski Zakład Komunikacyjny w Opolu podsumował 2023 rok. Rekord przewiezionych pasażerów, nowe linie i autobusy - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto