Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wraca kolej, wrócą barki na Odrę. Miliardowe inwestycje rządowe w infrastrukturę kolejową i rzeczną na Opolszczyźnie

Wiesław Kaczmar
Wiesław Kaczmar
Dobre drogi, których przybywa w województwie opolskim to nie jedyny atut regionu patrząc na mapę komunikacyjną i transportową Polski. Dobrze rozwinięta i stale unowocześniana sieć połączeń kolejowych oraz przywracany do życia szlak odrzański to atuty, które mogą mieć wielkie znaczenie dla rozwoju regionu w przyszłości. Tym bardziej, że zarówno kolej jak i droga rzeczna zostały w ostatnich latach mocno dofinansowane i zmodernizowane.

Opolszczyzna to nie tylko połączenia drogowe, na które każdego roku z programów koordynowanych przez rząd płyną do regionu ogromne pieniądze. Przez województwo opolskie biegną ważne szlaki kolejowe, które każdego dnia wykorzystywane są zarówno do obsługi ruchu pasażerskiego jak i towarowego. Nie bez znaczenia jest również bliskość umownej granicy z Czechami, co sprawia, że w wielu przypadkach sieci kolejowe nabierają charakteru transgranicznego.

Podobnie jest w przypadku drugiego co do wielkości szlaku wodnego w Polsce. Odra, która przepływa przez Opolszczyznę i jej największe miasta, od wieków stanowiła ważny element mapy komunikacyjnej i transportowej regionu i całej Polski. W ostatnich latach, za sprawą szukania optymalnych rozwiązań dotyczących kosztów transportu towarów oraz wpływu najbardziej popularnego obecnie transportu kołowego na środowisko jak i istniejącą infrastrukturę drogową, zainteresowanie reaktywacją wodnych szlaków transportowych wzrasta.

Na potrzebę modernizacji istniejących i budowy nowych sieci połączeń kolejowych zwracano uwagę od lat, ale dopiero od kilku lat praktycznie realizowany jest plan walki z wykluczeniem komunikacyjnym i odtwarzaniem zawieszonych lub zlikwidowanych połączeń. Ale znacznie bardziej istotne inwestycje realizowane z puli rządowych środków, dotyczą modernizacji istniejących linii kolejowych. W naszym regionie na inwestycje, których celem jest modernizacja funkcjonujących linii kolejowych, realizowane są m.in. na trasie nr 287 Opole – Nysa – tutaj wartość inwestycji wynosi około 150 mln złotych, oraz trasie E 30 Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie. Ta druga inwestycja, z racji znacznie większego zakresu zaplanowanych prac modernizacyjnych, zamyka się w kwocie około 913 mln złotych. Jak widać z powyższego, wartość inwestycji w kolej na Opolszczyźnie to około1,1 miliarda złotych. To jedynie dwa z wielu przykładów działań inwestycyjnych i modernizacyjnych związanych z opolskimi liniami kolejowymi.

Podoba sytuacja ma miejsce w przypadku odrzańskiego szlaku wodnego. Od czasu wielkiej powodzi w 1997 roku rzeka w jej opolskim odcinku bardzo się zmieniła. Powstanie zbiornika Racibórz, który zabezpiecza dorzecze górnej Odry przed potencjalna powodzią, ale jednocześnie ma duży wpływ na regulację poziomu wody w głównym korycie rzeki, pozwala traktować Odrę w perspektywie jej wykorzystania do celów transportowych. Potężne inwestycje, jakie w ostatnich latach zostały zrealizowane w infrastrukturze rzeki przybliżają moment, kiedy barko transportowe, w stopniu znacznie większym niż obecnie, powrócą na rzekę.

Suma inwestycji wodnych już zrealizowanych na opolskim odcinku Odry to kwota 1 miliarda 89 milionów złotych. Zadania wykonane w ramach tych rządowych inwestycji obejmowały modernizację śluz i jazów – szacowana wartość blisko 850 mln zł. Zakres prac obejmował modernizację jazów odrzańskich w Januszkowicach, Wróblinie, Zwanowicach przy ujściu Nysy, a także modernizację śluz Januszkowice i Krapkowice. W ramach wspomnianej kwoty znalazły się również zadania realizowane na Kanale Gliwickim – wartość inwestycji wyniosła blisko 70 mln zł oraz prace dotyczące przebudowy polderu Żelazna – tutaj wartość prac zamyka się w kwocie 169 milionów złotych.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wraca kolej, wrócą barki na Odrę. Miliardowe inwestycje rządowe w infrastrukturę kolejową i rzeczną na Opolszczyźnie - Nowa Trybuna Opolska

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto