Nadpobudliwość sprawia, że dziecko może mieć poważne trudności z dostosowaniem się do zasad panujących w szkole. Siedzenie grzecznie w ławce przez kilka godzin, nieprzeszkadzanie innym uczniom i posłuszne wykonywanie poleceń nauczyciela są bowiem dla dziecka z ADHD nie lada wyzwaniem. Impulsywne zachowania i problemy z koncentracją uwagi nie sprzyjają skupieniu się na nauce. Ponadto stwarzają pole do konfliktów z nauczycielami i rówieśnikami, dlatego rodzice powinni wspomóc swoje nadpobudliwe dziecko w adaptacji do warunków szkolnych.
Jakich problemów doświadczają dzieci z ADHD w szkole?
Przez długie lata problem nadpobudliwości u dzieci oficjalnie nie istniał, a uczniowie, którzy mieli trudności z koncentracją uwagi uchodzili za mniej zdolnych lub leniwych. Od kiedy ADHD zostało rozpoznane jako zaburzenie, które w znacznym stopniu wpływa na funkcjonowanie dziecka w szkole, sytuacja nadpobudliwych uczniów uległa pewnej poprawie. Coraz więcej nauczycieli poważnie podchodzi do problemu ADHD i stara się zrozumieć przyczyny konkretnych zachowań u swoich podopiecznych. Niestety, nie brak szkół i klas, w których impulsywność dzieci dotkniętych ADHD jest uważana za przejaw złego wychowania.
Jak wyjaśnia mgr Agata Polańska-Krzos, psycholog i psychoterapeuta, „dzieci z ADHD często uznawane są za niegrzeczne, ponieważ wiele przejawianych przez nich zachowań odbiega od norm przyjętych w szkole. Dzieci te są też bardziej podatne na wchodzenie w konflikty z rówieśnikami, ponieważ ich działania nie są poprzedzone refleksją nad tym, jak inaczej mogą rozwiązać powstające trudności. Taka sytuacja powoduje, iż często są upominane i karane za zachowania, które właściwie są objawem ich dysfunkcji rozwojowych”.
Na domiar złego, „dzieci z ADHD mogą też mieć problemy z nauką wynikające z tego, iż nie pamiętają poleceń nauczyciela, zapominają o zadaniach domowych, mają dużą trudność z dłuższym utrzymaniem uwagi i dokończeniem wykonywanych czynności. W efekcie tego, często wykonują polecenia szybko, niedbale, częściowo lub pomijają niektóre zadania, co niekorzystnie wpływa na otrzymywane przez nich oceny” ‒ dodaje psycholog.
Co mogą zrobić rodzice, by pomóc dziecku z ADHD w nauce?
Chaos to stały towarzysz dziecka nadpobudliwego, dlatego tak ważne jest zaprowadzenie porządku w jego planie dnia:
• Dziecko z ADHD powinno odrabiać lekcje o stałej porze w tym samym miejscu.
• Na biurku nie powinny znajdować się zbędne przedmioty ani gadżety rozpraszające uwagę ucznia.
• Jeśli dziecko ma do wykonania skomplikowane zadanie, warto podzielić je na krótsze części i przypilnować, by dziecko robiło krótkie przerwy między kolejnymi etapami.
• Nie należy zmieniać planu dnia pod wpływem kaprysu lub próśb dziecka – im szybciej uczeń oswoi się z rutyną, tym łatwiej będzie mu funkcjonować w szkole.
• Podczas odrabiania prac domowych nie należy włączać komputera, telewizora ani sprzętu muzycznego – cisza sprzyja koncentracji.
• Warto pokazać dziecku, jak za pomocą kolorowych markerów, strzałek i wypunktowań podkreślić najważniejsze informacje w materiałach do nauki.
Niestety, nie wszystkie dzieci potrafią dostosować swoje zachowanie do norm panujących w szkole. Jak tłumaczy psycholog Agata Polańska-Krzos, „nadpobudliwość psychoruchowa i towarzyszące jej często zaburzenia koncentracji uwagi mogą mieć różne źródło. Przyczyną takich zachowań mogą być zarówno zaburzenia neurorozwojowe, czyli ADHD, jak również niewłaściwa sytuacja wychowawcza dziecka. Dzieci z ADHD zachowują się często w sposób «niegrzeczny», natomiast dzieci «niegrzeczne» często są nadpobudliwe i rozkojarzone. Trafne określenie rzeczywistego podłoża tych trudności jest konieczne, aby możliwe było zaplanowanie właściwych sposobów udzielanej dziecku pomocy”.
21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?