Autobusy elektryczne w Opolu. Pierwsze w historii miasta trzy takie wozy są już w zajezdni MZK. Kiedy wyjadą na ulice?

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Pierwsze w historii Opola autobusy elektryczne są już w zajezdni MZK.
Pierwsze w historii Opola autobusy elektryczne są już w zajezdni MZK. Czas na Opole
Udostępnij:
Na ich uruchomienie trzeba będzie poczekać do lata. Aby elektryki mogły poruszać się ulicami Opola, musi być przygotowana cała infrastruktura, w tym ładowarki. Ich budowa właśnie trwa.

Pierwsze trzy autobusy elektryczne marki Solaris są już w zajezdni MZK w Opolu. Kolejne dwa przyjadą w najbliższych dniach. Wszystkie będą obsługiwały linię nr 25.

Na ich uruchomienie trzeba będzie jednak poczekać do lata. Aby elektryki mogły poruszać się ulicami Opola musi być przygotowana cała infrastruktura, w tym ładowarki.

- Trwa właśnie ich budowa - mówi Adam Leszczyński, rzecznik prezydenta Opola.

Na pętli przy ul. Prószkowskiej powstaje stacja do szybkiego ładowania. Urządzenie o mocy 300 kW będzie działało na zasadzie odwróconego pantografu.

- Autobus podjedzie do stacji, gdzie na jego dach opuści się specjalne urządzenie, które załaduję pojazd - mówi Adam Leszczyński.

Kolejne ładowarki znajdują się w bazie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Luboszyckiej w Opolu. W zajezdni montowane są właśnie trzy dwustanowiskowe stacje o mocy wyjściowej 120 kW.

Autobusy, które będą jeździły po ulicach Opola, to pojazdy solaris urbino 12 elektric. Są wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy i będą napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW.

Posiadają trzy pary podwójnych drzwi, a na ich pokładzie znajduje się 28 miejsc siedzących, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z wózkami dziecięcymi.

- Na pokładzie będzie też dostęp do sieci WiFi oraz w gniazdek USB - wylicza Adam Leszczyński.

To pierwsze w historii Opola autobusy miejskie. Koszt całego projektu to 21 milionów złotych. 14 milionów pochodzi z
dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Ale na tym nie koniec. W trakcie realizacji jest projekt "Elektromobilne Opole - etap 2". W jego ramach do stolicy regionu trafi dziewięć kolejnych elektrycznych pojazdów.

- Będą one jeździły na trasach: 3 oraz 11. Dodatkowo na pętli przy ul. Pużaka zamontowana zostanie ładowarka pantografowa, a w zajezdni MZK cztery kolejne stacje ładowania - mówi Adam Leszczyński.

Koszt tej inwestycji to prawie 34 miliony złotych. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, w ramach Programu Zielony Transport Publiczny, wynosi prawie 20 milionów złotych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie