Pierwsze trzy autobusy elektryczne marki Solaris są już w zajezdni MZK w Opolu. Kolejne dwa przyjadą w najbliższych dniach. Wszystkie będą obsługiwały linię nr 25.
Na ich uruchomienie trzeba będzie jednak poczekać do lata. Aby elektryki mogły poruszać się ulicami Opola musi być przygotowana cała infrastruktura, w tym ładowarki.
- Trwa właśnie ich budowa - mówi Adam Leszczyński, rzecznik prezydenta Opola.
Na pętli przy ul. Prószkowskiej powstaje stacja do szybkiego ładowania. Urządzenie o mocy 300 kW będzie działało na zasadzie odwróconego pantografu.
- Autobus podjedzie do stacji, gdzie na jego dach opuści się specjalne urządzenie, które załaduję pojazd - mówi Adam Leszczyński.
Kolejne ładowarki znajdują się w bazie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego przy ul. Luboszyckiej w Opolu. W zajezdni montowane są właśnie trzy dwustanowiskowe stacje o mocy wyjściowej 120 kW.
Autobusy, które będą jeździły po ulicach Opola, to pojazdy solaris urbino 12 elektric. Są wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy i będą napędzane przez chłodzony powietrzem silnik centralny o mocy 160 kW.
Posiadają trzy pary podwójnych drzwi, a na ich pokładzie znajduje się 28 miejsc siedzących, miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich oraz z wózkami dziecięcymi.
- Na pokładzie będzie też dostęp do sieci WiFi oraz w gniazdek USB - wylicza Adam Leszczyński.
To pierwsze w historii Opola autobusy miejskie. Koszt całego projektu to 21 milionów złotych. 14 milionów pochodzi z
dofinansowania Centrum Unijnych Projektów Transportowych.
Ale na tym nie koniec. W trakcie realizacji jest projekt "Elektromobilne Opole - etap 2". W jego ramach do stolicy regionu trafi dziewięć kolejnych elektrycznych pojazdów.
- Będą one jeździły na trasach: 3 oraz 11. Dodatkowo na pętli przy ul. Pużaka zamontowana zostanie ładowarka pantografowa, a w zajezdni MZK cztery kolejne stacje ładowania - mówi Adam Leszczyński.
Koszt tej inwestycji to prawie 34 miliony złotych. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki
Wodnej, w ramach Programu Zielony Transport Publiczny, wynosi prawie 20 milionów złotych.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?