Poszukiwania firmy, która dostarczy pięć autobusów elektrycznych dla MZK, a także wykona infrastrukturę niezbędną do ich obsługi oraz ładowania w zajezdni przewoźnika oraz na pętli przy ul. Prószkowskiej rozpoczęły się w wakacje minionego roku. Wtedy ogłoszono pierwszy przetarg na to zadanie. I wtedy również było sporo zapytań, wskutek których kilkukrotnie przesuwano termin otwarcia ofert przetargowych.
Ostatecznie nastąpiło to na początku listopada. Okazało się, że wpłynęła jedna oferta, od firmy Solaris. Opiewała na 19,8 mln zł, podczas gdy w budżecie miasta przewidziano na to zadanie 17,5 mln zł. Przez kilka tygodni w ratuszu analizowano, czy pieniędzy dołożyć, czy też konkurs unieważnić i ogłosić nowy.
Wygrała ta druga opcja. Drugi przetarg ogłoszono tuż przed świętami Bożego Narodzenia. Termin otwarcia ofert planowany był na drugą połowę stycznia. Od tego czasu zmieniano go kilkukrotnie. Obecny to 22 lutego 2021 roku.
- Termin ten był przesuwany z uwagi na dużą liczbę pytań potencjalnych wykonawców. Do poniedziałku 8 lutego wpłynęło łącznie 227 pytań. Przy czym ostatnie 11 pytań właśnie w poniedziałek - informuje Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik ratusza. - Miastu zależy na rozwiązaniu wszelkich wątpliwości wykonawców celem zapewnienia konkurencyjności w postępowaniu - dodaje.
Zakup autobusów elektrycznych uzyskał dofinansowanie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Plan zakładał, że projekt ten będzie zrealizowany do końca października 2021 roku. Tymczasem nie dość, że nie wiadomo jeszcze czy i ile firm zgłosi się do drugiego przetargu, to z dokumentów wynika, że firma, która podpisze z miastem umowę, będzie miała prawie rok na zrealizowanie jej zapisów.
- Już jesienią ubiegłego roku miasto Opole wystąpiło do CUPT o przedłużenie terminu realizacji umowy. Pozyskane dofinansowanie nie jest zatem zagrożone - przekonuje Katarzyna Oborska-Marciniak.
Wszystko wskazuje na to, że autobusy elektryczne pojawią się na ulicach Opola w 2022 roku. Przy czym nie będą kursować na wszystkich liniach, a tylko na jednej - nr 25. Na tej trasie autobusy MZK kursują na niej pomiędzy pętlami przy ulicach Pużaka i Prószkowskiej, poruszając się w rejonie dużych osiedli oraz przez ścisłe centrum Opola. Elektryfikacja takiej obleganej linii była jednym z warunków uzyskania dofinansowania z CUPT.
Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?