Barometr Providenta: Pandemia zmieniła nasz sposób planowania finansów

Iwona Kłopocka-Marcjasz
Iwona Kłopocka-Marcjasz
Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki  związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi.
Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi. Aneta Żurek / Polska Press
Udostępnij:
Tylko co trzeci Polak zaplanował już większe wydatki na ten rok. Przed pandemią w styczniu takie plany miało 70 procent z nas. Staliśmy się bardziej ostrożni, a jednocześnie spontaniczni.

Wciąż musimy mierzyć się z dość dużą niepewnością. Nie dziwi więc, że już drugi rok z rzędu Polacy zamierzają podejmować spontaniczne decyzje w zależności od sytuacji, a ograniczyć planowanie wydatków z wyprzedzeniem - wynika z Noworocznego Barometru Providenta.

Ponad połowa respondentów deklaruje, że nic nie planuje na nowy rok i dostosuje się do chwili, a 61,3 proc. twierdzi, że nie robi żadnych noworocznych postanowień. Ten sam trend uwidacznia się w myśleniu Polaków o budżecie na 2022 r. Pod koniec grudnia 2021 roku 37,2 proc. badanych deklarowało, że z wyprzedzeniem zakładają, jakie większe wydatki czekają ich w kolejnym roku.

Podobny odsetek zdecydowanie stwierdził, że nie zamierza snuć takich planów. Co czwarty respondent stwierdził, że ciężko odpowiedzieć mu na to pytanie, co wskazuje, że planowanie wydatków z wyprzedzeniem nie jest dla tej grupy bardzo istotne.

Zarabiamy oboje z mężem, ale to ja zarządzam domowym budżetem. Tym razem nie planuję z dużym wyprzedzeniem niczego, nawet wakacyjnego wyjazdu. Żyjemy w tak niepewnych czasach, że to nie ma sensu - mówi Maria Jezierska z Opola. - W ubiegłym roku wszystkie nasze plany, także finansowe, wzięły w łeb. Zobaczymy, co przyniesie życie.

Badania Providenta pokazują, że bardziej zapobiegliwe w kwestii tworzenia planów finansowych są kobiety. Robi je 40 proc. kobiet i zaledwie 34 proc. mężczyzn. Planowanie najbardziej cenią osoby w wieku 35-44 lata.

W tym roku najpowszechniejszym wydatkiem planowanym przez Polaków z wyprzedzeniem są po prostu codzienne zakupy czy rachunki – wskazało je niemal 38 proc. respondentów. Na drugim miejscu znalazły się remonty, które w budżecie uwzględniło 31 proc. ankietowanych (ok. 9 pp. mniej niż rok temu).

O kosztach wyjazdu wakacyjnego, w grudniu myślał już co czwarty badany. Przed pandemią plany wydatków na wakacyjny wyjazd z wyprzedzeniem uwzględniało 50 proc. Polaków. Istotną pozycją budżetu są także leki i inne koszty leczenia – wskazało tak 23,3 proc. badanych.

Mężczyźni częściej niż kobiety planują remonty, wydatki związane z samochodem, czy zakup sprzętu RTV/AGD. Panie częściej wskazują na koszty codziennego życia, leczenie, czy wydatki związane z dziećmi.

Niemal 44 proc. Polaków najbardziej znaczący wydatek zamierza sfinansować z oszczędności, a 30,2 proc. wykorzysta bieżące dochody. O pożyczce lub kredycie w banku myśli 6,5 proc. respondentów. Co ciekawe, mimo drożyzny i inflacji, co trzeci respondent oczekuje poprawy swojej sytuacji materialnej w ciągu następnych 12 miesięcy, przy czym mężczyźni są większymi optymistami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Mikołajów i Odessa bramą do Morza Czarnego

Wideo

Materiał oryginalny: Barometr Providenta: Pandemia zmieniła nasz sposób planowania finansów - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie