MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Browar Racibórz promuje nowe piwo o nazwie Odra

Jacek Bombor
Plakat reklamowy – przedmiot sporu.
Plakat reklamowy – przedmiot sporu.
Browar Racibórz niedawno został sponsorem pierwszoligowej Odry Wodzisław. Z tej okazji promuje nowe piwo o nazwie Odra, a twarzą kampanii został Jan Woś, kapitan drużyny.

Browar Racibórz niedawno został sponsorem pierwszoligowej Odry Wodzisław. Z tej okazji promuje nowe piwo o nazwie Odra, a twarzą kampanii został Jan Woś, kapitan drużyny. Plakat nie podoba się Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie.

Trudno, żeby piwo o tej nazwie nie kojarzyło się z klubem. Nazwa naszego produktu nie jest przecież przypadkowa. Z każdego litra sprzedanego piwa część trafi na konto Odry Wodzisław. W ten sposób wspieramy śląską piłkę nożną - wyjaśnia Jarosław Cyganik z Browaru Racibórz.

Klub na swojej oficjalnej stronie zaprezentował plakat promujący sponsora. Jan Woś na boisku z piłką, a obok butelka. Na plakacie podpis idola wodzisławskiej młodzieży. "Smak wygranej" - brzmi hasło reklamowe.

Ponadto wizerunek piłkarza pojawia się na tylnej etykiecie każdej butelki.

- Plakaty rozwieszamy tam, gdzie piwo jest sprzedawane, przeważnie w sklepach - mówi Jarosław Cyganik.

Tymczasem właśnie taki plakat może być przyczyną kłopotów. Zdaniem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Warszawie, reklamy w takim kształcie mogą naruszać prawo. Przepisy ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówią wprost, że nie można reklamować alkoholu, gdy reklama kojarzy się m.in. z sukcesem zawodowym, wypoczynkiem i rekreacją, czy sprawnością fizyczną.

- A na tym plakacie piłkarz jest na boisku, więc wyraźnie kojarzy się z rekreacją. Natomiast hasło "smak wygranej" może sugerować, że picie pomoże osiągnąć sukces. Będziemy interweniować w tej sprawie - wyjaśnił nam Robert Lemański z PARPA.

To nie pierwszy taki przypadek, bo wcześniej właśnie za sprawą PARPA Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji uznała, że reklamy piwa Warka z udziałem reprezentacyjnego bramkarza Jerzego Dudka naruszają prawo. Przewodnicząca KRRiT Elżbieta Kruk wezwała nadawców do zaniechania emisji spotów.

Reklama ta, zdaniem KRRiT "budowała pozytywne skojarzenia reklamowanego piwa z wizerunkiem znanego sportowca, niewątpliwie człowieka sukcesu".

- W efekcie reklamy zostały skrócone, postać piłkarza wycięto. Tam jednak piłkarz nie występował na boisku, pojawiał się jako gość na końcu - przypomina Lemański.

Natomiast sprawę umieszczenia wizerunku Wosia na butelce piwa można rozpatrywać jedynie pod względem etycznym, bo prawo na to zezwala.

- Jakbym był młodym chłopcem z tamtego regionu i zobaczył na butelce swojego idola, miałbym ochotę się napić. Sport i alkohol w parze zawsze budzą kontrowersje - komentuje Lemański.

Sam zainteresowany, Jan Woś, zapewnia, że nie otrzymał za reklamę pieniędzy. To sprawa pomiędzy klubem, a browarem. - To sponsor klubu, ja zgodziłem się tylko na wykorzystanie mojego wizerunku w kampanii - powiedział nam piłkarz.

Czy pił Odrę? - Tak piłem. Nie najgorsze - dodaje.

Czy piłkarz nie obawia się "powtórki z Dudka"? - Nie wiem, dlaczego uznano, że Jurek nie może reklamować piwa. Przecież to szczytny cel, dzięki sponsorowi buduje szkółki piłkarskie dla młodzieży. Państwo nie ma na taki cel pieniędzy, a sponsorzy mają. Dlatego zgodziłem się na udział, bo w ten sposób mogę wesprzeć mój klub - wyjaśnia.

Na stronie internetowej Odry Wodzisław napisano: "Mamy nadzieję, że piwo przypadnie do gustu kibicom Odry". Mało tego, "w związku z licznymi pytaniami dotyczącymi możliwości kupna złocistego napoju", podano poniżej listę sklepów i hurtowni, gdzie "każdy kibic Odry znajdzie to piwo".

Co na to prawo?

Zabrania się reklamy i promocji na obszarze kraju napojów alkoholowych, z wyjątkiem piwa, którego reklama i promocja jest dozwolona, pod warunkiem, iż nie jest kierowana do małoletnich lub prowadzona poprzez budowanie skojarzeń z:

x atrakcyjnością seksualną,

x relaksem lub wypoczynkiem,

x sprawnością fizyczną,

x nauką, pracą lub sukcesem zawodowym,

zdrowiem lub sukcesem życiowym.* (jack)

* art. 13, punkt 1. ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

echodnia.eu Pożegnanie Pawła Paczkowskiego z Industrii Kielce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto