Centrum przesiadkowe Opole Główne oznaczać będzie duże zmiany w układzie komunikacyjnym w tej części miasta. Na płycie dworca autobusowego powstanie czteropiętrowy budynek o powierzchni 13,5 tysiąca metrów kwadratowych. Na poziomie zerowym będzie osiem stanowisk postojowych dla autobusów pozamiejskich i międzynarodowych, zaś na pozostałych kondygnacjach będzie parking - najprawdopodobniej płatny - który pomieści około 350 pojazdów.
Dotychczasowe połączenie ulic 1 Maja i Armii Krajowej będzie zlikwidowane. Ul. Armii Krajowej będzie się łączyć z ul. 1 Maja na wysokości skrzyżowania z ul. Kołłątaja. To oznacza wyburzenie pasażu pawilonów handlowych. Docelowo zmieniona będzie też organizacja ruchu na ulicach Kołłątaja i Reymonta. Obecnie są to drogi jednokierunkowe, zaś do czasu ukończenia inwestycji staną się drogami dwukierunkowymi.
Powstanie centrum przesiadkowego Opole Główne oznaczać będzie również radykalną zmianę w układzie linii autobusowych w Opolu. Praktycznie wszystkie linie Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego mają się bowiem zatrzymywać w rejonie centrum.
Centrum przesiadkowe Opole Główne to będzie trudna inwestycja
Na to wszystko przyjdzie nam jednak jeszcze trochę poczekać. Termin ukończenia centrum przesiadkowego Opole Główne to jesień 2022 roku.
- Samo przekazanie placu budowy powinno nastąpić w najbliższych tygodniach. Przed nami jest jeszcze ustalenie dokładnego harmonogramu robót, zakładam jednak, że pierwsze prace rozpoczną się tutaj pod koniec roku - mówi Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.
Gdzie będą się przez ten czas zatrzymywały autobusy komunikacji pozamiejskiej? - Pracujemy jeszcze nad optymalnym wyjściem. Musimy jednak pamiętać, że ranga tego dworca nie jest tak wielka, jak przed laty, bowiem część przewoźników już od pewnego czasu zatrzymuje się na przystankach komunikacji miejskiej - wskazuje.
- Nie ma wątpliwości, że sama inwestycja będzie trudna. W okolicy jest kilka instytucji, do tego dochodzi spore obłożenie ruchem samochodowym. Pewnych utrudnień nie da się uniknąć. Ale myślę, że uda się uniknąć całkowitego zamykania ulic w okolicy budowy centrum przesiadkowego Opole Główne - mówi Arkadiusz Wiśniewski i dodaje, że inwestycja ta jest jedną z najważniejszych w tej kadencji.
Plac przed dworcem kolejowym do przebudowy w tym samym czasie?
Przypomnijmy, że docelowo zmianami objęty ma też być teren pomiędzy dworcem kolejowym na ul. 1 Maja. Miasto ma już koncepcję zmian. Do tego dochodzi plan wykonania tunelu w ciągu ul. 1 Maja, który zaczynałby się od okolic skrzyżowania z ul. Kołłątaja, a kończyłby się za skrzyżowaniem z ul. Krakowską.
- W najbliższych tygodniach powinniśmy mieć dokumentację przebudowy placu przed dworcem. Szacunkowy koszt realizacji to 3-4 mln zł. Być może za rok uda się ogłosić przetarg na to zadanie, tak aby było ono realizowane równolegle z budową centrum przesiadkowego - mówi Arkadiusz Wiśniewski.
- Natomiast powstanie tunelu w ciągu ul. 1 Maja to przyszłość bardziej odległa. Wartość tego zadania szacujemy na 30 mln zł - wskazuje prezydent Opola.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?