Obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40
Największe zaawansowanie, bo ponad 60 proc. ma obwodnica północna Kędzierzyna-Koźla w ciągu drogi krajowej nr 40. W ramach robót praktycznie na całym odcinku ułożono już podbudowę bitumiczną.
- Na większej długości odcinka trasy głównej jest już także warstwa wiążąca. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy czyli na skrzyżowaniu z istniejącą DK40 na os. Piastów - informuje Agata Andruszewska z opolskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Na wszystkich 18 obiektach inżynierskich do rozpoczęcia przerwy zimowej prowadzone były prace, m.in. w zakresie zbrojenia i betonowania przyczółków oraz płyt ustroju nośnego.
Znaczne zaawansowanie jest widoczne na moście nad Kanałem Gliwickim, najdłuższym i najbardziej charakterystycznym w ciągu obwodnicy północnej Kędzierzyna-Koźla.
Głównymi elementami są tutaj łuki stalowe, do których podwieszony jest pomost stalowy z betonową płytą. Obwodnicą Kędzierzyna-Koźla pojedziemy pod koniec tego roku. Koszt ok. 14-kilometrowego odcinka to 272,4 mln zł, w tym dofinansowanie z Unii Europejskiej to 207,8 mln zł.
Obwodnica Olesna w ciągu DK11, a przyszłej S11
Aktualne zaawansowanie dla tej inwestycji wynosi nieco ponad 35 proc. Trwają m.in. roboty ziemne w zakresie realizacji wykopów, nasypów oraz wzmocnienia podłoża w ciągu trasy głównej oraz dróg poprzecznych.
- Prowadzone są również prace w zakresie układania warstw konstrukcyjnych jezdni - mówi Agata Andruszewska.
W październiku 2021 roku wykonawca rozpoczął układanie warstwy bitumicznej na początkowym odcinku przyszłej obwodnicy (podbudowa zasadnicza oraz warstwa wiążąca), a aktualnie kontynuuje te roboty na kolejnych odcinkach trasy głównej.
Od czerwca 2021 roku trwa budowa węzła "Olesno", tj. dwupoziomowego skrzyżowania drogi ekspresowej S11 z drogą wojewódzką 487 (trasa Byczyna - Olesno).
Koszt 25-kilometrowego odcinka S11 w rejonie Olesna to ponad 730 mln zł.
Obwodnica Praszki w ciągu DK45
Tutaj zaawansowanie wynosi 50 proc. W zakresie trasy głównej wykonawca realizuje prace związane z budową wykopów i nasypów oraz rozpoczął profilowanie skarp.
Na niemal 75 proc. przyszłej trasy jest już podbudowa zasadnicza z kruszywa, a na 30 proc. warstwa podbudowy bitumicznej oraz wiążąca.
Kontynuowane są prace przy budowie rond, gdzie największe zaawansowanie jest widoczne przy rondzie w okolicach miejscowości Kowale. Prowadzone są też roboty na dziesięciu obiektach mostowych oraz przepustach. Trasa o długości 12,7 km kosztować ma 209 mln zł.
Obwodnicami Olesna i Praszki mamy pojechać w drugim kwartale 2023 roku, choć pierwszy termin wyznaczony był na końcówkę tego roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?