Kolej wybrała wykonawcę remontu torów pomiędzy Opolem Zachodnim i Groszowicami. Kiedy budowa nowego mostu nad Odrą?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Kolej wybrała wykonawcę remontu torów pomiędzy Opolem Zachodnim i Groszowicami. Kiedy budowa nowego mostu nad Odrą?
Kolej wybrała wykonawcę remontu torów pomiędzy Opolem Zachodnim i Groszowicami. Kiedy budowa nowego mostu nad Odrą? Piotr Guzik
Udostępnij:
275 mln zł - tyle ma kosztować modernizacja linii kolejowej E30 pomiędzy stacjami Opole Groszowice i Opole Zachodnie. W jej ramach powstanie nowy peron na stacji Opole Główne, nowy most nad Odrą oraz ekrany akustyczne. Te ostatnie budzą kontrowersje.

Spółka PKP PLK modernizuje linię kolejową E30 od Kędzierzyna-Koźla aż do Opola Zachodniego. Zadanie podzielono jednak na dwie części. Na pierwszej, pomiędzy Kędzierzynem-Koźlem a stacją Opole Groszowice, prace trwają już od dłuższego czasu. Wykonawcę drugiej części, od stacji w Groszowicach aż do Opola Zachodniego, wybrano niedawno. Została nim firma Intop z Warszawy.

- Prace obejmą kompleksową przebudowę linii czyli torów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej, teletechniki. Istotnym zakresem jest przebudowa obiektów inżynieryjnych, czyli mostów i wiaduktów, oraz mniejszych obiektów, jak przepusty - wylicza Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Istotnym elementem inwestycji jest budowa nowego mostu kolejowego nad Odrą. Konstrukcja ma nawiązywać wyglądem do istniejącej przeprawy. Przełożony na nią będzie jeden z dwóch torów biegnących po obecnym moście.

- Rozpoczęcie prac związanych z budową mostu planowane jest jeszcze w tym roku, a zakończenie do wiosny 2023 r. - zapowiada Mirosław Siemieniec.

Rzecznik PKP PLK informuje, że elementem inwestycji jest też wykonanie nowego peronu nr 1a na stacji Opole Główne. - Jego budowa nie wpłynie na zmiany w ruchu pociągów. Nowa krawędź peronowa powstanie równolegle do istniejącej krawędzi peronu nr 1. Podróżni dojdą podobnie jak do obecnego peronu nr 1 - informuje.

Na zlecenie kolei mają być też wybudowane ekrany akustyczne wzdłuż torów, od okolic wiaduktu nad ul. Krapkowicką aż do stacji Opole Zachodnie. Mieszkańcy pobliskich bloków zauważają, że ekrany mają powstać tylko po południowej stronie nasypu kolejowego.

- Będą osłaniać pojedyncze domy. A cały hałas będzie się odbijać w stronę bloków, w których mieszkają setki, jeśli nie tysiące osób - komentuje jeden z mieszkańców ul. Prószkowskiej.

Mirosław Siemieniec odpowiada, że ekrany będą montowane na podstawie wcześniej wykonanych badań. - Na etapie oceny oddziaływania na środowisko wykonano pomiary i analizę hałasu od ruchu kolejowego. Na tej podstawie ekrany będą wybudowane od strony południowej, zgodnie z decyzją środowiskową - mówi.

Rzecznik PKP PLK zapowiada, że po zakończeniu inwestycji odbędzie się analiza porealizacyjna, która oceni sytuację na linii i jej wpływ na klimat akustyczny otoczenia.

- Jeśli byłyby miejsca z przekroczeniem dopuszczalnego poziomu hałasu ekrany zostaną zamontowane - deklaruje.

Miliardowe inwestycje w Polsce zagranicznych firm

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie