- Wkrótce zakończy się rozbudowa Elektrowni Opole, która będzie trzecim co do wielkości tego typu zakładem w Polsce. Jej bloki będą potrzebowały 5-6 mln ton węgla rocznie, to 500-600 wagonów dziennie - mówił Zbigniew Dziemidowicz, główny inżynier elektrowni. - Nie możemy być zależni tylko od jednego rodzaju transportu, a ten drogą wodną jest najbardziej efektywny.
W Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Opolu trwa I Kongres Żeglugi Śródlądowej. Ludzie z branży, politycy i samorządowcy, dyskutują o rozwoju tego typu transportu.
- A ten jest najtańszy i najbardziej efektywny - mówi Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, gość kongresu.
Odległość, na jaką można przewieźć tonę ładunku, przy tym samym nakładzie energii jest największa w przypadku statku śródlądowego - 370 km, drugi jest pociąg - 300 km, a trzecia ciężarówka - 100 km.
- Dlatego obecny rząd stawia na zaniedbany dotąd rodzaj transportu - dodał Marek Gróbarczyk.
W tym roku uruchomiono wreszcie budowany od... 1997 roku stopień wodny na Odrze w Malczycach w Dolnośląskiem. Choć jego budowa nie jest jeszcze zakończona, to już piętrzy on wodę i śluzuje statki.
- Teraz jesteśmy na etapie przygotowań do przetargu na dwa kolejne stopnie - Ścinawa i Libiąż - poinformował Przemysław Daca, prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie.
Pieniądze na te inwestycje mają pochodzić między innymi z Unii Europejskiej i budżetu państwa. Jak poinformowało w tym roku ministerstwo, do 2030 roku na Odrze planowana jest budowa jeszcze 29 stopni wodnych. 25 istniejących nie zapewnia bowiem warunków dla żeglugi.
- Chcemy, by w miarę możliwości regularny transport tą rzeką ruszył już w 2020 roku - dodał minister Gróbarczyk.
Podczas kongresu zwrócono uwagę na konieczność budowania zbiorników retencyjnych.
- To one zapewniają bowiem wodę dla żeglugi śródlądowej, ale również tą dla rolnictwa i chronią przed powodziami - mówi Przemysław Daca.
Priorytetem na dziś jest jak najszybsze dokończenie budowy zbiornika Racibórz.
- Niestety, poprzedni rząd zaplanował go jako suchy, natomiast my chcemy, by był zalewem i piętrzył wodę, tylko wówczas pomoże on w poprawie żeglowności na Odrze - mówi prezes Daca.
OPOLSKIE INFO - 14.09.2018
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?