Przebudowa linii kolejowej w Opolu. Poszerzają wiadukty
Trwają prace związane z przebudową wiaduktu nad ul. Krapkowicką w Opolu. Robotnicy zabezpieczyli już filary obiektu, po którym cały czas jeżdżą pociągi i pogłębiają przejazd pod przeprawą. Prowadzone są też roboty ziemne w jej okolicy.
Dzięki inwestycji realizowanej wspólnie przez kolej i miasto, ta pierwsza zyska lepsze parametry linii, a w mieście poprawi się jakość komunikacji drogowej.
- Po zakończeniu prac ruch samochodowy odbywać się będzie bowiem po nowym, szerszym pasie jezdni, dzięki czemu zlikwidowana zostanie dotychczasowa mijanka, a podwyższenie wiaduktu do 470 cm zapewni bezpieczny przejazd także autobusom. Udogodnieniem będzie też chodnik oraz ścieżka rowerowa - informuje Adam Leszczyński, rzecznik prasowy prezydenta Opola.
Do tej pory wiadukt nad ul. Krapkowicką był wąskim gardłem na mapie Opola, bo nie mogły pod niego wjeżdżać samochody wyższe niż 2,1 metra.
Gotowy jest natomiast jeden z wiaduktów nad ul. Powstańców Śląskich (od strony Odry). Po zamontowaniu toru oraz sieci trakcyjnej przełożony zostanie na niego ruch pociągów i robotnicy wezmą się za wyburzanie starego wiaduktu od strony centrum. W jego miejscu powstanie nowy, szerszy przejazd pod torami.
Przebudowa linii kolejowej w Opolu. Powstają nowe mosty
W ramach przebudowy linii kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim kontynuowane są prace przy budowie nowego mostu przez Odrę.
- Przeprawa, na której położony będzie jeden tor, ma być gotowa do kwietnia i wówczas zostanie przełożony na nią ruch pociągów - poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe. - Wtedy ruszy też rozbiórka starego mostu, w miejsce którego zostanie zbudowany nowy, również na jeden tor.
Nowa przeprawa (od strony zoo) przerzucona została już przez Młynówkę. Teraz trwają na niej prace wykończeniowe, montowane są też szyny i siec trakcyjna.
Prace trwają również na moście nad Kanałem Ulgi oraz tym nad Suchodołem. Zakończenie robót na opolskim węźle kolejowym planowane jest do końca 2023 roku.
Przebudowa linii kolejowej w Opolu. To cześć większej inwestycji
Prace na opolskim węźle kolejowym prowadzone są w ramach większej inwestycji - przebudowy magistrali kolejowej E30 między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem Zachodnim
Jest to największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie opolskim.
Pasażerowie korzystają już z efektów inwestycji na odcinku z Kędzierzyna-Koźla do Opola - to 44 km. Zmodernizowanych zostało m.in. 10 stacji i przystanków, dzięki czemu pasażerowie korzystają z nowych peronów w miejscowościach:
- Opole Główne,
- Opole Groszowice,
- Opole Grotowice,
- Przywory Opolskie,
- Górażdże,
- Gogolin,
- Jasiona,
- Zdzieszowice,
- Raszowa,
- Kędzierzyn-Koźle.
Wszystkie obiekty wyposażone zostały w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED, które zapewnia bezpieczne podróżowanie także po zmroku.
- Wysokość peronów dostosowana została do wysokości składów pasażerskich, dzięki czemu możemy wygodnie wsiadać i wysiadać z pociągów - informują PKP PLK. - Do peronów prowadzą też bezpieczne dojścia i pochylnie. Dużym udogodnieniem są windy.
Z kolei w Gogolinie powstało nowe przejście podziemne zapewniające wygodne dojście od ul. Krapkowickiej na perony i plac dworcowy.
Modernizacja to nie tylko nowe stacje i przystanki, ale także kwestie bezpieczeństwa. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym pozwalają na zapewnienie bezpiecznych przejazdów pociągów.
Wpływa to również na szybsze podróże. Czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skrócił się o ok. 20 minut.
Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” warty jest ponad 800 mln złotych, z czego dofinansowanie przez Unię Europejską wynosi 620 mln złotych netto.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?