Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowe mosty przez Odrę w Opolu. Tak wygląda postęp prac na opolskim węźle kolejowym. Kiedy zakończenie inwestycji?

Drim
PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują węzeł kolejowy w Opolu.
PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują węzeł kolejowy w Opolu. Drim
Na opolskim węźle kolejowym budowane są nowe mosty i przebudowywane wiadukty. Robotnicy wymieniają też tory, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem. To część wartej ponad 800 mln złotych większej inwestycji, którą jest remont linii kolejowej E30 pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem.

Przebudowa linii kolejowej w Opolu. Powstają nowe mosty

W ramach przebudowy linii kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim kontynuowane są prace przy budowie nowego mostu przez Odrę.

- Przeprawa, na której położony będzie jeden tor, ma być gotowa do kwietnia i wówczas zostanie przełożony na nią ruch pociągów - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe. - Wtedy ruszy też rozbiórka starego mostu, w miejsce którego zostanie zbudowany nowy, również na jeden tor.

Nowy most powstaje też nad Młynówką. Tutaj zakończono prace związane z wzmocnieniem fundamentów i przebudową podpór. Robotnicy zamontowali też stalową konstrukcję przeprawy pod dwa z trzech torów.

- Teraz wykonawca montuje na niej szyny i podkłady oraz sieć trakcyjną - informuje Mirosław Siemieniec.

Prace trwają również na moście nad Kanałem Ulgi, gdzie kontynuowana jest rozbiórka podpór i przyczółków.

Przebudowa linii kolejowej w Opolu. Poszerzają wiadukty

Robotnicy obecni są też na wiadukcie nad ul. Krapkowicką. Ta inwestycja realizowana jest wspólnie z miastem Opole. Dzięki niej kolej zyska lepsze parametry linii, a w mieście poprawi się jakość komunikacji drogowej.

- Po zakończeniu prac ruch samochodowy odbywać się będzie bowiem po nowym, szerszym pasie jezdni, a podwyższenie wiaduktu do 470 cm zapewni bezpieczny przejazd także autobusom. Udogodnieniem będzie też chodnik oraz ścieżka rowerowa.

Z kolei na wiadukcie nad ul. Powstańców Śląskich wykonano już prace w zakresie jednego toru (rozbiórka i budowa nowego szerszego obiektu). Dalsze prace planowane są na kwiecień, po przełączeniu ruchu na nowy tor.

Zakończenie robót na opolskim węźle kolejowym planowane jest do końca 2023 roku.

Przebudowa linii kolejowej w Opolu. To cześć większej inwestycji

Prace na opolskim węźle kolejowym prowadzone są w ramach większej inwestycji - przebudowy magistrali kolejowej E30 między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem Zachodnim

Jest to największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie opolskim.

Pasażerowie korzystają już z efektów inwestycji na odcinku z Kędzierzyna-Koźla do Opola - to 44 km. Zmodernizowanych zostało m.in. 10 stacji i przystanków, dzięki czemu pasażerowie korzystają z nowych peronów w miejscowościach:

  • Opole Główne,
  • Opole Groszowice,
  • Opole Grotowice,
  • Przywory Opolskie,
  • Górażdże,
  • Gogolin,
  • Jasiona,
  • Zdzieszowice,
  • Raszowa,
  • Kędzierzyn-Koźle.

Wszystkie obiekty wyposażone zostały w nowe wiaty, ławki, gabloty informacyjne oraz energooszczędne oświetlenie LED, które zapewnia bezpieczne podróżowanie także po zmroku.

- Wysokość peronów dostosowana została do wysokości składów pasażerskich, dzięki czemu możemy wygodnie wsiadać i wysiadać z pociągów - mówi Mirosław Siemieniec. - Do peronów prowadzą też bezpieczne dojścia i pochylnie. Dużym udogodnieniem są windy.

Z kolei w Gogolinie powstało nowe przejście podziemne zapewniające wygodne dojście od ul. Krapkowickiej na perony i plac dworcowy.

- Dla wygody osób o ograniczonej możliwości poruszania zamontowaliśmy tam 3 windy - dodaje Siemieniec.

Windy zbudowano również w Zdzieszowicach oraz w Opolu Groszowicach i Grotowicach.

Modernizacja to nie tylko nowe stacje i przystanki, ale także kwestie bezpieczeństwa. Nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym pozwalają na zapewnienie bezpiecznych przejazdów pociągów.

- Wpływa to również na szybsze podróże. Czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skrócił się o ok. 20 minut - zauważa Mirosław Siemieniec.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” warty jest ponad 800 mln złotych, z czego dofinansowanie przez Unię Europejską wynosi 620 mln złotych netto.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto