Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opole dla Ludzi w Budżecie Obywatelskim 2017

Elżbieta Flisak
Od poniedziałku można głosować na wybrane projekty w Budżecie Obywatelskim Opola.

Jako nieformalny alians Opole dla Ludzi https://www.facebook.com/Opole-dla-Ludzi-890778870970845/ stawiający sobie za cel podniesienie jakości życia poprzez bezpieczną, zdrową, funkcjonalną i zadbaną przestrzeń, chcielibyśmy przedstawić Państwu w paru słowach nasze propozycje do Budżetu Obywatelskiego Opola na rok 2017. Są to solidne, przemyślane projekty sporządzone lub firmowane przez laureatkę tegorocznej I nagrody jury w ogólnopolskim konkursie 'Mieszkam-TU.eu' fundacji Napraw Sobie Miasto.

ZIELONA SIEĆ MOBILNOŚCI W OPOLU

Celem tych liniowych zadań inwestycyjnych jest umożliwienie lub znaczne ułatwienie komunikacji pieszym (w tym rolkarzom) i rowerzystom, ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawnych. Na wzór Hamburga, staram się stworzyć niezależną sieć komunikacyjną dla niezmotoryzowanych, wykorzystując istniejące obszary zieleni - w tym nawet ogrody działkowe - i łącząc je sukcesywnie w system. Sieć promieniście rozchodzących się szlaków pieszo-rowerowych pełniłaby jednocześnie funkcję komunikacyjną, rekreacyjną, prozdrowotną, poznawczą i wiele innych. 'Zielona sieć' zakłada przywracanie kontaktu środowiska miejskiego z regionem poprzez m.in. kliny zieleni udrażniające bariery przestrzenne obwodnicy i rewitalizację peryferyjnych obszarów zdegradowanych. Uznaje się ją za dokonaną, jeśli stworzy się możliwość przechodzenia na piechotę albo przejeżdżania rowerem z dowolnej dzielnicy do innej oraz z centrum poza miasto bez odczuwalnego kontaktu z motoryzacją, a udział terenów zielonych w powierzchni miasta przekracza 40%.

1) Ogrodowa Aleja od ul. Rejtana do ul. Rataja (Nowy Ratusz - Opole Wschodnie)
Zadanie duże nr 6

Wzdłuż torów, tam gdzie przebiega zapomniana i bardzo zaniedbana droga gruntowa, po deszczach wręcz nie do przebycia przez ryzyko utknięcia w błocie, zamierzam poprowadzić gładką aleję z ławkami, koszami i lampami solarnymi dla działkowców, rodzin, studentów, sportowców-amatorów i nie tylko. Projekt nie wprowadza żadnego obcego elementu, jedynie przywraca i porządkuje dawne cechy i funkcje alei, promuje najwłaściwsze wzorce zachowań komunikacyjnych i poprawia funkcjonalność i estetykę tego wycinka przestrzeni. W tym roku szczególną preferencję przyznaję nawierzchni cementowej jako tej, która jest zdrowsza, trwalsza i mocniej związana z naszym lokalnym przemysłem niż typowa nawierzchnia bitumiczna. Dopuszczam mieszanki, a w ostateczności kostkę niefazowaną.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/6d.pdf

2) Budowa trasy pieszo-rolkarsko-rowerowej po wschodniej stronie Ogrodu Zoologicznego na wyspie Bolko
Zadanie duże nr 34

W tej chwili na tyłach ogrodu zoologicznego niewiele się dzieje. Niewygodne, wręcz niebezpieczne płyty i mało praktyczna kostka fazowana, brak ławek, oświetlenia i koszy na śmieci i niewielka szansa skrycia się przed deszczem przesądzają o tym, że rodziny tłumnie wybierają jednak zadbany środek wyspy Bolko. Wbrew zapisom w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego oddającym aleję rolkarzom, władze zwlekają z tym. Stąd mój ponowiony wniosek o udostępnienie tej części wyspy rolkarzom, rodzinom z wózkami, mało wprawnym lub bardzo młodym rowerzystom, osobom o ograniczonej mobilności i wielu innym. Wygładzenie nawierzchni i dodanie prostej, usytuowanej tuż przy alei, nieingerującej w przyrodę małej architektury ucywilizuje to miejsce, otworzy je dla wszystkich miłośników łagodnej rekreacji, oddali koszmarną wizję trasy bolkowskiej dla samochodów, a dzięki wiacie z telefonem awaryjnym umożliwi spacer także w niepewnych warunkach atmosferycznych.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/34d.pdf

3) Zielonym Mostem ponad barierami komunikacyjnymi Opola pd-wsch – projekt
Zadanie małe nr 86

Wytrawni piesi i rowerzyści wiedzą, jak ciężko przedostawać się bez samochodu między Opolem a gminą Chrząstowice i dzielnicami Kolonia Gosławicka, Grudzice i Nowa Wieś Królewska oraz odciętym Lasem Grudzickim. Miejsce zbiegu obwodnicy i linii kolejowej już jest najtrudniejszym komunikacyjnie zakątkiem naszego miasta, tereny rekreacyjne tej dzielnicy zostały poważnie uszczuplone budową obwodnicy, a jeszcze czeka nas budowa olbrzymiego węzła dla tirów, elementu trasy średnicowej (tej samej, która ma przeciąć Pasiekę, o czym często informuje NPDO - Fakty: https://www.facebook.com/Nowa-Przeprawa-dla-Opola-Fakty-1645528459066382/). Opolanie obecnie próbują ryzykować przechodzenie przez jezdnię i tory: nie mogę się temu dłużej przyglądać. Moje zeszłoroczne wnioski zostały odrzucone z bardzo słabym uzasadnieniem i bez zapewnienia możliwości ewakuacji, o którą zabiegałam. Zatem w tym roku powracam z wnioskiem o sam projekt, ale za to obejmujący większy obszar i przewidujący aż cztery przebicia w wybranych przez projektanta formach. To powinno kompleksowo usprawnić komunikację i uświadomić władzom, jak bardzo potrzeby komunikacyjne Opolan różnią się od wyobrażenia ogromnego węzła samochodowego. Wszystkie nowe przebicia - podziemne lub nadziemne - miałyby być przeznaczone dla niezmotoryzowanych i tworzyć zielone kliny ku miastu, włącznie z umożliwieniem migracji zwierząt lądowych. Przynajmniej jedno miałoby przyjąć formę tzw. 'zielonego mostu', czyli wyjątkowego obiektu inżynierskiego stylizowanego na bardzo szeroką aleję z dużą ilością zieleni i ławeczkami, po której nie tylko można się bezpiecznie, przyjemnie i niepostrzeżenie przedostać na drugą stronę obwodnicy, ale na której można spędzać czas z przyjaciółmi i przy ulubionych czynnościach.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/86m.pdf

OPOLE DLA LUDZI I PRZYRODY

Ta grupa zadań dopełniałaby Zieloną Sieć, z tym że miałaby charakter bardziej punktowy i niskobudżetowy. Celem jest stworzenie przestrzeni, w której człowiek i przyroda harmonijnie współistnieją – miasta, w którym chce się przebywać.

1) Beztroscy na plaży - montaż skrytek plażowych na kąpielisku Bolko
Zadanie małe nr 99

Ten pomysł wzbudził duży entuzjazm wśród kąpiących się na plaży kamionki Bolko. Polega na montażu czterech segmentów szafek plażowych, każdy po 12 skrytek mieszczących plecak lub drobiazgi potrzebne do dotarcia na piechotę lub rowerem z odległych dzielnic Opola lub nawet spoza niego. Klucze na bransoletkach można by zabierać do wody. Na razie rolę skrytek pełnią samochody, ale ma to przykre konsekwencje: zastawiane są ciągi komunikacyjne osiedla i plaży, niszczona jest zieleń, blokowany dojazd służb ratowniczych, samochody bywają tuż przy plaży, a chodzenie wśród nich po drodze dojazdowej nie jest przyjemne ani bezpieczne. Teraz już będzie można pomyśleć o przyjściu lub przyjechaniu rowerem malowniczym bulwarem. Nawet osoby samotne, roztargnione lub z wadami wzroku będą mogły oddać się beztroskiej kąpieli, zamknąwszy plecak, kaburkę, portfel lub smartfona w szafce.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/99m.pdf

2) Irgowe Zacisza - oddajmy chodniki naszym dzieciom i seniorom
Zadanie małe nr 28

Parkowanie na chodniku jest - wbrew pozorom - odstępstwem od zasady, a niedotrzymywanie podstawowych warunków rodzi codzienne konflikty i krzywdy. Samotna walka 'bronią konwencjonalną' wyrugowanego pieszego o powrót na chodnik mija się z celem. Dlatego pomyślałam o metodzie fizycznej, a jednocześnie pokojowej, pięknej i pachnącej: nasadzaniu niskich, zwartych, wąskich żywopłotów przy skrajni chodników w newralgicznych miejscach, takich jak otoczenia żłobków, przedszkoli, szkół, uczelni, przychodni lekarskich, ośrodków rehabilitacyjnych, kościołów, urzędów i innych generatorów ruchu pieszego. Odpowiednio dobrane barwne gatunki irgi, pęcherznicy czy oliwnika, a w ostateczności podłużne skalniaki pomogłyby wygospodarować należne min. 1,5 m dla pieszych na chodnikach przy ul. Drzymały, Miarki, Mickiewicza, Słowackiego, Kraszewskiego, Dmowskiego, Ligonia, Armii Krajowej, Cmentarnej, Szymanowskiego, Wandy, Licealnej, Wiejskiej, Tysiąclecia i innych po uzgodnieniu z mieszkańcami lub radami dzielnic.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/28m.pdf

3) Nasze miejsce - odnowienie, otwarcie, nawodnienie i oddanie społeczności skweru Ozimska Plebiscytowa
Zadanie małe nr 58

Pod okiem specjalistów w ramach warsztatów, sami mieszkańcy zadbają o zapomniany skwer przy skrzyżowaniu Ozimskiej i Plebiscytowej. Zamiast starych płyt zostanie otwarty i obsiany świeżą trawą grunt z nowymi falistymi alejkami wśród zadbanych starych drzew i dosadzonych nowych. Całość będzie uzupełniona krzewami i bylinami o kwiatach w tonacji barwnej spójnej z odnowionym pomnikiem Myrtka. 'Rybie łuski' zamiast przedeptów poprowadzą wśród pnączy i róż wielokwiatowych, gładka droga dojazdowa zastąpi wysłużoną trylinkę, niskie płotki ochronią zieleń przed samochodami, a ławki zostaną ustawione tak, żeby milej się na nich spędzało czas. Park będzie nawadniany, przy czym w miarę możliwości woda będzie pochodziła ze zbieranej z dachów deszczówki i rozprowadzana zautomatyzowanym systemem nawadniającym. Każdy będzie mógł odtąd posadzić własne niskie krzewy lub bulwy albo wysiać nasiona zgodnie z zasadami wyjaśnionymi na tablicy. Dobroczynne działanie zieleni wysokiej, piękno nowych kwietników, wydobycie historii tego miejsca i poczucie, że jest się gospodarzem swojego miasta uczynią ten element Zielonej Sieci mocnym punktem na planie Opola. Jest jedno zastrzeżenie - nie mam gwarancji, czy część administrowana przez Skarb Państwa (wąski pas od strony ul. Ozimskiej) będzie mógł zostać objęty odnowieniem. Dotychczas jednak wszelkie prace były prowadzone przez ekipę miejską na całym skwerze.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/58m.pdf

4) ‘Mewia tarcza’ - powiększenie i monitoring wyspy lęgowej kamionki Bolko
Zadanie małe nr 82

Wyspa lęgowa na kamionce Bolko przyniosła ptakom wodnym kamionki upragniony spokój, a mnie wspomnianą I nagrodę. Już w parę dni po zwodowaniu trójkątnej konstrukcji zaczęły się nią interesować perkozy, kaczki, mewy, rybitwy, łabędzie, a nawet preferujące gałęzie drzew kormorany. Wiele par ptaków dochowało się na wyspie potomstwa, a nagrania z ich sukcesów lęgowych można podziwiać na facebookowej stronie "Chrońmy: Kamionka Bolko i Bulwar Nadodrzański w Opolu" https://www.facebook.com/elfy.bolko/. Jednak literatura, konstruktor wyspy i nasze naoczne obserwacje prowadzą do wniosku, że aby ptaki mogły się czuć bezpieczne m.in. od ataków z góry, powierzchnia musi być nieco większa. Wtedy osiedli się na niej dużo par mew, które stworzą pojedynczym parom perkozów czy kaczek "tarczę ochronną". Kiedy coś się będzie działo, mewy będą podnosić hałas i krążyć nad wyspą. Na powiększonej wyspie będziemy także mieli większe szanse na lęgi łabędzi niemych. Z trójkątnej wyspa zmieni się w sześciokątną i zostanie wzbogacona o monitoring oraz tablice i dodatkowe boje.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/82m.pdf

POPRAWMY ATMOSFERĘ W OPOLU

Celem przewodnim tej grupy zadań jest kontrola i poprawa stanu sanitarnego powietrza i praca nad obniżeniem poziomu hałasu, ale zyska także zieleń przydrożna i nasze poczucie estetyki.

1) Tablica informująca o jakości powietrza w Opolu
Zadanie małe nr 95

W Opolu występuje problem jakości powietrza, zwłaszcza stężenia pyłów zawieszonych PM10 i PM 2,5 oraz rakotwórczego benzo(a)pirenu. Zanieczyszczenia te w sposób istotny oddziałują na zdrowie mieszkańców, a najbardziej osób starszych, alergików, astmatyków, kobiet w ciąży, dzieci oraz osób uprawiających różne formy aktywności fizycznej na powietrzu. Konieczne jest informowanie z wyprzedzeniem o spodziewanych przekroczeniach, i to nie tylko w Internecie, skoro nie każdy z niego stale korzysta. W innych miastach informacje podawane są w autobusach, na tablicach w centrach przesiadkowych albo na tablicach stworzonych specjalnie dla tego celu. Społecznicy z Opolskiego Alarmu Smogowego https://www.facebook.com/Opolski-Alarm-Smogowy-629120890548687/ wprowadzili pilotażowo tablicę przy skrzyżowaniu ulic Katowickiej i Ozimskiej; zaintrygowała ona mieszkańców i pobudziła do zainteresowania się kwestią stanu sanitarnego powietrza. Dlatego szukamy możliwości ustawienia na stałe tablicy w miejscu o dużym natężeniu ruchu (np. Reymonta-Ozimska) z aktualnymi parametrami jakości powietrza w oparciu o dane pomiarowe.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/95m.pdf

2) Czym oddycha Opole: sieć monitorująca zanieczyszczenia powietrza Smogalyzer
Zadanie małe nr 46

Nowatorska sieć monitorująca zanieczyszczenia powietrza Smogalyzer to wynalazek Wrocławian, który bardzo przydałby się w Opolu, ponieważ byłaby to elastyczna, mobilna sieć lekkich czujników komunikujących się poprzez WiFi z bazą danych w przyszłości zasilana ogniwami słonecznymi. Urządzenia badałyby temperaturę, wilgotność, PM10 i PM2,5, a dodatkowo dołączylibyśmy sonometr z filtrem korekcji A i C (a więc mielibyśmy lepsze niż obecnie rozeznanie w poziomie szkodliwego hałasu o niskich częstotliwościach) i w przyszłości inne funkcje. System mógłby zostać połączony z odrębną tablicą świetlną (patrz wyżej). Obecne stacje WIOŚ dają obraz zanieczyszczeń, jednakże są stacjonarne. Mobilne czujniki Smogalyzer można by montować dosłownie wszędzie, nawet na życzenie u Państwa na balkonie. System służyłby do wydawania komunikatów i alarmów, sporządzania bilansów statystycznych i dostarczania informacji źródłowych do badań naukowych, a więc umożliwiłby działania edukacyjne i dostosowywanie wszelkich strategii rozwoju do monitorowanej na bieżąco sytuacji.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/46m.pdf

3) Odświeżamy nasze miasto – kompleksowy program oczyszczania przestrzeni miasta i podlewania zieleni
Zadanie małe nr 66

Chyba każdy przyzna, że utrzymanie zimowe i letnie opolskich dróg, zwłaszcza ciągów pieszych i rowerowych, należy zrewolucjonizować. Zapiaszczenie, oblodzenie i zaśnieżenie nierzadko mają duży wpływ nie tylko na estetykę, ale i bezpieczeństwo oraz dostępność przestrzeni. Odczuwają to zwłaszcza osoby starsze i schorowane oraz kierujący jednośladami. Wtórne pylenie prowadzi do chorób, w szpary między kostkami dostają się odłamki szkieł, a susze powodują zamieranie zieleni. Rewolucję jednak najlepiej przeprowadzać czyimiś rękami i stąd pomysł, żeby miasto ograniczyło koszty do przeprowadzenia przetargu, do porozumienia z zarządcami innych terenów kluczowych dla komunikacji, względnie również do dostarczania wody. Wyłoniono by firmę, która oferowałaby najdokładniejsze i najbardziej przyjazne środowisku metody i narzędzia utrzymywania ciągów komunikacyjnych, włącznie z podlewaniem zieleni przydrożnej. Dopasowałaby sprzęt do nawierzchni, dając priorytet maszynom i narzędziom nieemitującym spalin, skutecznym i cichym (dmuchawy spalinowe w kąt). Dołożyłaby starań, żeby w pierwszej kolejności usuwać śnieg i lód, a posypywać nawierzchnię tylko w ostateczności. Objęłaby w swej ofercie pomijane obecnie zadania, takie jak polewanie ulic podczas suszy i oczyszczanie ciągów z tłuczonego szkła. Prace prowadziłaby z poszanowaniem swobody przemieszczania się Opolan i z dbałością o zieleń.

Dokumentacja:
http://www.opole.pl/wp-content/uploads/2016/09/66m.pdf

Spojrzenie z góry:

W obecnej edycji Budżetu Obywatelskiego Opola wciąż jest dużo projektów napisanych w duchu poprawy jakości życia i warto je wszystkie rozważyć. Niemniej jednak, z roku na rok coraz bardziej uwydatniają się niepokojące tendencje. Ta sama komisja, która odrzuciła moje projekty umożliwienia rowerzystom dojazdu z Dworca Głównego do Centrum, dosadzanie drzew w zamierającej alei wzdłuż ul. Luboszyckiej-Opolskiej i ratowanie pieszych próbujących przechodzić przez zasłonięte samochodami przejścia dla pieszych między Rynkiem i Katedrą, a trzy z czterech moich odwołań zbyła milczeniem, dopuściła do głosowania zadania o wiele bardziej kontrowersyjne. Niestety, przy wyborze wniosków biorących udział w głosowaniu nie można się wspomóc opiniami komisji, bo nie zostały one upublicznione. Nadal nie wiemy też, w jaki sposób będzie weryfikowana tożsamość i fakt zamieszkania osoby głosującej w Opolu.

W tej sytuacji pozostaje tylko liczyć na to, że przejmą Państwo na siebie odpowiedzialność za właściwą selekcję. Z góry chciałabym bardzo podziękować Państwu za:
- uwzględnienie hierarchii potrzeb oraz bilansu zysków i strat, szans i zagrożeń,
- wczucie się w potrzeby i obiekcje różnych stron i uwzględnienie tych, którzy głosu nie mają (przyszłe pokolenia, niepełnosprawni, wykluczeni społecznie i cyfrowo, zwierzęta, przyroda),
- wzięcie pod uwagę, że prawdziwe znaczenie pojęcia "zrównoważony rozwój" to taki rozwój, "w którym potrzeby obecnego pokolenia mogą być zaspokojone bez umniejszania szans przyszłych pokoleń na ich zaspokojenie",
- zapoznawanie się wnikliwe z treścią zadań, a nie tylko z samym tytułem, dokładne porównanie tytułu i treści zadania i dogłębne przemyślenia nad intencjami wnioskodawcy,
- szczególne zwrócenie uwagi na lokalizację każdego z wniosków,
- udzielenie pierwszeństwa tym projektom, które poza BO nie mają szans na realizację,
- zapewnienie kontynuacji tym zadaniom, które były etapowane, dla których istnieje już projekt, który może się przedatować (zmarnować),
- przewidzenie, na ile dany projekt może się doczekać pełnej, właściwej realizacji dzięki dobrej komunikacji miedzy pomysłodawcą a wykonawcą projektu i w oparciu o głosy specjalistów, społeczników i innych życzliwych naszemu miastu osób,
- kojarzenie faktów, haseł, apeli, manier - ogólnie rzecz biorąc, CZYTANIE MIĘDZY WIERSZAMI!

Wraz z aliansem Opole dla Ludzi dziękuję za poparcie projektów i zapraszam do głosowania!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto