Budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym moście kolejowym przez Odrę w Opolu. Przeprawa o długości 180 metrów będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory.
Obiekt umożliwi przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku do 221 kN na oś.
- Teren budowy został już zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne, ruszyły też pierwsze prace budowlane - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.
Nowy most powstaje w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji, a po zakończeniu prac poprowadzony zostanie na mim jeden tor.
- Na starym moście również będzie tylko jeden tor - mówi Mirosław Siemieniec.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także modernizację trzech innych kolejowych przepraw: nad Młynówką, Kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na trzech wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.
Z nowego peronu do stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Fosowskie
Cały czas budowany jest też nowy peron 1a na stacji Opole Główne. Powstała już konstrukcja platformy o długości 150 metrów i wysokości 76 centymetrów. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 metrów wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji.
- Z nowego peronu prowadzona będzie obsługa pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie - informuje Mirosław Siemieniec.
Remontują torowiska
Robotnicy prowadzą również remont torowiska i całej infrastruktury kolejowej na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne. W związku z tym ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. W ramach prac wykonawca zmodernizuje blisko 10 kilometrów torów i sieci trakcyjnej oraz wymieni 26 rozjazdów.
- Odnowione będą też przejazdy kolejowo-drogowych na Alei Przyjaźni i ul. Torowej - mówi Mirosław Siemieniec.
Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.
Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn - Koźle – Opole Zachodnie”. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Prawie 400 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.
To jedna z najważniejszych na Śląsku tras kolejowych. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Po przebudowie składy będą mogły osiągać na niej prędkością do 160 km/godz.
Na całym odcinku remontowane są wszystkie torowiska, mosty i wiadukty, sieć trakcyjna oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Robotnicy odnawiają także przejazdy kolejowo-drogowe oraz stacje.
Po zakończeniu wszystkich robót podróż na trasie Opole - Kędzierzyn-Koźle skróci się do nawet 25 minut.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?