Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Opole. Rozpoczęto budowę nowego mostu kolejowego przez Odrę. Powstaje kolejny peron, remontowane są torowiska

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Ruszyła budowa nowego mostu przez Odrę w Opolu.
Ruszyła budowa nowego mostu przez Odrę w Opolu. PKP PLK
Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.

Budowa przyczółków to pierwsze prace przy nowym moście kolejowym przez Odrę w Opolu. Przeprawa o długości 180 metrów będzie miała trzy metalowe kratownicowe przęsła i dwie żelbetowe podpory.

Obiekt umożliwi przejazd składów pasażerskich z prędkością do 160 km/h. Będą mogły kursować także ciężkie składy towarowe o nacisku do 221 kN na oś.

- Teren budowy został już zabezpieczony i przygotowany. Wykonano badania geotechniczne gruntu i wytyczono drogi technologiczne, ruszyły też pierwsze prace budowlane - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowy most powstaje w sąsiedztwie dotychczasowej, dwutorowej konstrukcji, a po zakończeniu prac poprowadzony zostanie na mim jeden tor.

- Na starym moście również będzie tylko jeden tor - mówi Mirosław Siemieniec.

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim poza mostem nad Odrą obejmuje także modernizację trzech innych kolejowych przepraw: nad Młynówką, Kanałem Ulgi oraz nad Suchodołem. Ponadto zaplanowano prace na trzech wiaduktach: nad ul. Powstańców Śląskich, ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

Z nowego peronu do stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie, Fosowskie

Cały czas budowany jest też nowy peron 1a na stacji Opole Główne. Powstała już konstrukcja platformy o długości 150 metrów i wysokości 76 centymetrów. Po ułożeniu nawierzchni z płyt, zamontowana zostanie 75 metrów wiata, nawiązująca stylistyką do charakteru stacji.

- Z nowego peronu prowadzona będzie obsługa pociągów w kierunku stacji Kędzierzyn-Koźle, Strzelce Opolskie i Fosowskie - informuje Mirosław Siemieniec.

Remontują torowiska

Robotnicy prowadzą również remont torowiska i całej infrastruktury kolejowej na odcinku Opole Groszowice – Opole Główne. W związku z tym ruch pociągów prowadzony jest po jednym torze. W ramach prac wykonawca zmodernizuje blisko 10 kilometrów torów i sieci trakcyjnej oraz wymieni 26 rozjazdów.

- Odnowione będą też przejazdy kolejowo-drogowych na Alei Przyjaźni i ul. Torowej - mówi Mirosław Siemieniec.

Przebudowa odcinka Opole Zachodnie – Opole Główne - Opole Groszowice wraz z budową nowego mostu nad Odrą zakończy się w 2023 roku.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn - Koźle – Opole Zachodnie”. Wartość całości projektu wynosi 815,7 mln zł. Prawie 400 mln złotych to dofinansowanie z Unii Europejskiej.

To jedna z najważniejszych na Śląsku tras kolejowych. W ciągu doby przejeżdża nią nawet 90 pociągów. Po przebudowie składy będą mogły osiągać na niej prędkością do 160 km/godz.

Na całym odcinku remontowane są wszystkie torowiska, mosty i wiadukty, sieć trakcyjna oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Robotnicy odnawiają także przejazdy kolejowo-drogowe oraz stacje.

Po zakończeniu wszystkich robót podróż na trasie Opole - Kędzierzyn-Koźle skróci się do nawet 25 minut.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto