Przez wiele miesięcy każdy kierowca przejeżdżający w okolicy Opola Wschodniego miał okazję podglądać co dzieje się na tamtejszym placu budowy. Ruch przecinał bowiem teren inwestycji.
To zmieniło się na początku grudnia. Większość terenu przy skrzyżowaniu ul. Oleskiej z Bohaterów Monte Cassino i Batalionów Chłopskich zamknięto dla ruchu, przekierowując go przez teren wielostanowiskowego przystanku autobusowego, powstałego w sąsiedztwie kampusu Uniwersytetu Opolskiego. Powodem były potrzeby wykonawcy inwestycji - firmy Banimex - która chciała mieć większą przestrzeń manewrową dla ciężkiego sprzętu pracującego na budowie.
Obecnie na terenie budowy od strony ul. Rataja powstaje drugi segment nowego tunelu realizowanego w nasypie kolejowym. Pierwszy wciśnięto w niego kilka tygodni temu. Ów pierwszy segment miał imponującą masę około 1600 ton. Podobną ma mieć drugi.
Trwa jeszcze montaż zbrojeń i szalunków, które będą wypełnione betonem. Gdy ten zwiąże, za pomocą specjalnych siłowników drugi element będzie przesuwany w głąb nasypu. Przy czym cała operacja nie będzie polegała na tym, że drugi segment zetknie się z pierwszym, a potem będą one wciskane razem.
Będzie zachowany metrowy odstęp pomiędzy nimi, w którym ulokowane zostaną siłowniki. Pierwszy segment będzie odpychany od drugiego dalej w nasyp. Wewnątrz będą pracować koparki wybierające urobek. Po przesunięciu pierwszego segmentu, drugi znów będzie do niego zbliżony. I tak na zmianę, aż do momentu, gdy druga część tunelu także znajdzie się w nasypie. Potem do wykonania pozostanie trzeci segment, a cała operacja będzie powtórzona.
Pierwszy segment ma znaleźć się pod najazdem na estakadę nad ul. Oleską. Bez niego konstrukcja pozostaje nieprzejezdna. Pozostałe elementy estakady są już praktycznie gotowe.
Na terenie budowy centrum przesiadkowego Opole Wschodnie trwają też prace przy obu końcach tunelu, który ma przebiegać pod ul. Oleską. Bardziej zaawansowane są prace od strony wjazdu, na wysokości samej Oleskiej. Ale sporo dzieje się także na wysokości wylotu z ul. Katowickiej.
Inwestycja kosztuje około 140 mln zł. Termin ukończenia był przesuwany kilkukrotnie. Obecny plan zakłada sfinalizowanie budowy pod koniec wakacji 2021 roku.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?