Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęła się budowa kolejnego elementu nowego przebicia w nasypie kolejowym przy Opolu Wschodnim. Co jeszcze dzieje się na budowie?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Prace w rejonie stacji Opole Wschodnie
Prace w rejonie stacji Opole Wschodnie Piotr Guzik
Postępują prace na budowie centrum przesiadkowego Opole Wschodnie. W piątek 29 stycznia rozpoczęto betonowanie drugiego z trzech segmentów, z których złożony będzie nowy tunel przy stacji kolejowej. Dzieje się też w innych punktach inwestycji.

Na nowe przebicie w nasypie kolejowym przy stacji Opole Wschodnie składają się trzy segmenty. Pierwszy jest już w nim umieszczony. Realizacja drugiego rozpoczęła się pod koniec listopada. Do jego wykonania konstrukcji segmentu wykorzystano 174 tony stali.

Zalewanie zbrojeń betonem rozpoczęło się w piątek (29 stycznia). Tego dnia pomiędzy szalunki wlanych miało być ponad 500 metrów sześciennych betonu. Docelowo wykorzystanych ma być ponad 800 metrów sześciennych.

- Mamy temperatury lekko poniżej zera stopni Celsjusza. Dlatego beton wlewany w konstrukcję segmentu jest podgrzewany do temperatury 25 stopni Celsjusza - mówi Ireneusz Kłysz, inżynier kontraktu na budowie centrum przesiadkowego Opole Wschodnie.

Beton będzie wiązał przez około siedem dni. Po tym czasie rozpocznie się demontaż szalunków. Segment będzie wtedy ważył około 2,2 tys. ton. Ma 15 metrów długości, około 20 metrów szerokości i 8 metrów wysokości. Światło tunelu to ponad 6,5 metra.

Później budowlańcy będą kontynuować wykonywanie przecisku w nasypie. Drugi segment będzie zaparty od strony ul. Rataja, zaś pierwszy będzie od niego odpychany i wciskany dalej po trochę w ziemię. Wewnątrz znów będzie koparka wybierająca urobek, który będzie ładowany na paki ciężarówek i wywożony z placu budowy.

Potem drugi segment będzie podsuwany bliżej pierwszego. I tak cała operacja powtarzać będzie się do momentu, aż segment pierwszy wyłoni się po drugiej stronie nasypu kolejowego, od strony wylotu z ul. Katowickiej.

Następnie rozpoczęty będzie montaż konstrukcji segmentu trzeciego. Ten będzie już wykonany od strony ul. Katowickiej. Powstanie w przerwie, znajdującej się teraz w najeździe na estakadę nad ul. Oleską. Gdy budowlańcy zrealizują segment trzeci, możliwe będzie dokończenie estakady. Plan zakłada, że to na nią przerzucony będzie ruch w relacji wschód-zachód do zakończenia inwestycji.

Na budowie centrum przesiadkowego Opole Wschodnie postępują też prace na dwóch wiaduktach. Ten, którym prowadzić będzie ruch w ciągu ul. Oleskiej, jest już wykonany. W przypadku tego, który znajdzie się w ciągu przedłużenia ul. Katowickiej, trwa montaż zbrojeń. Tutaj betonowanie konstrukcji planowane jest na koniec lutego.

Trwają też przygotowania do wykonania tunelu, którym prowadzić będzie ruch pod oboma wspomnianymi wiaduktami. W realizacji jest też przepompownia.

Prace w rejonie Opola Wschodniego kosztują 140 mln zł. Wykonawcą jest firma Banimex. Obecny termin realizacji to koniec wakacji 2021 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto