Zima zaskoczyła opolskich kierowców. Od początku listopada na opolskich drogach zginęło az siedem osób

Krzysztof Marcinkiewicz
Krzysztof Marcinkiewicz
Pierwszy wypadek miał miejsce 7 listopada na obwodnicy Dobrodzienia. Podkom. Dariusz Świątczak z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu: 

„Wypadek bardzo charakterystyczny, z uwagi na manewr, który był wykonywany. Kierowca próbował wyprzedzić pojazd, który był przed nim. Był tp kombajn, czyli pojazd o wiele większy. Od kierowców w takich sytuacjach wymagana jest większa koncentracja i większe umiejętności. W tym wypadku 65-letni kierowca citroena zahaczył o ten kombajn, stracił panowanie nad swoim samochodem, zderzył się z samochodem ciężarowym i zginął na miejscu.”
Pierwszy wypadek miał miejsce 7 listopada na obwodnicy Dobrodzienia. Podkom. Dariusz Świątczak z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu: „Wypadek bardzo charakterystyczny, z uwagi na manewr, który był wykonywany. Kierowca próbował wyprzedzić pojazd, który był przed nim. Był tp kombajn, czyli pojazd o wiele większy. Od kierowców w takich sytuacjach wymagana jest większa koncentracja i większe umiejętności. W tym wypadku 65-letni kierowca citroena zahaczył o ten kombajn, stracił panowanie nad swoim samochodem, zderzył się z samochodem ciężarowym i zginął na miejscu.” OSP Dobrodzień
Na drogach Opolszczyzny zaczęła się już zima. Tylko w listopadzie zginęło siedem osób. Policja apeluje o ostrożność i rozsądek na drogach.

Od września aż do teraz na terenie województwa opolskiego doszło do prawie 100 wypadków drogowych. Rannych w nich zostało prawie 150 osób.

W Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Opolu zorganizowano briefing prasowy, na którym eksperci omawiali ostatnie wypadki.

W naszej galerii przypominamy te tragiczne wydarzenia wraz z komentarzem rzecznika policji.

Statystyki wypadków w województwie opolskim

Podkom. Dariusz Świątczak z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu zwraca uwagę na dużą liczbę wypadków, jakie w listopadzie wydarzyły się na drogach województwa opolskiego. W pięciu wypadkach śmierć poniosło siedem osób.

- To bardzo dużo jak na miesiąc, który tak naprawdę jeszcze się nie skończył. Być może zima zaskoczyła opolskich kierowców. Niepotrzebny jest śnieg, żebyśmy mówili o otaczającej aurze. Ludzie często wyjeżdżają rano spod domu z zaparowanymi szybami, utrudniającymi widoczność – tłumaczy policjant.

Dariusz Świątczak przytacza statystyki wypadków od początku roku:

- W blisko 400 wypadkach na terenie Opolszczyzny zginęło blisko 50 osób. Z roku na rok te liczby maleją, co jest powodem do optymizmu. Wierzymy, że ta liczba może być jeszcze znacząco niższa – zapewnia policjant.

Najczęstsze przyczyny wypadków na Opolszczyźnie

Dominik Grabowski z Opolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego zwraca natomiast uwagę na zbyt dużą prędkość kierowców i niedostosowanie jej do warunków na drodze.

- Prędkość przyczynia się do powstania poślizgów, stwarza sytuacje niebezpieczne przy wyprzedzaniu. Druga kluczowa kwestia to nawierzchnia, po jakiej się poruszamy. Niestety, okres jesienno-zimowy to oblodzenia, czarny lód, który ciężko rozpoznać – tłumaczy.

Kiedy szosa jest pokryta białym puchem, droga hamowania samochodu osobowego wydłuża się dwukrotnie. Jeśli będzie oblodzona (tzw. czarny lód), droga hamowania zwiększy się czterokrotnie.

- Każdy z nas inaczej reaguje na sytuacje zaistniałe na drodze. Przyjmuje się, że czas reakcji sprawnej osoby kierującej pojazdem wynosi około 1 sekundy. Przy jeździe 50 km/h samochód pokonuje 14-15 metrów, zanim zaczniemy hamować. Poza terenem zabudowanym ta odległość jest jeszcze wyższa – zwraca uwagę Dominik Grabowski.

Droga hamowania przy prędkości 50km/h to łącznie 28 metrów. Te wartości zwiększają się w zależności od prędkości i warunków na drodze.

Oto lista rzeczy poprawiających bezpieczeństwo na drodze:

  • Stosowanie opon zimowych jest zalecane, jeśli średnia temp. powietrza w ciągu doby spada poniżej 7 stopni Celsjusza.
  • Odległość między pojazdami. Przepisy mówią o połowie prędkości, z jaką się poruszam. Przy jeździe z dozwoloną prędkością 140 km/h na autostradzie, powinniśmy znajdować się 70 metrów za poprzedzającym pojazdem.
  • Używanie świateł mijania. Jeśli używamy świateł do jazdy dziennej, samochód nie jest dobrze widoczny. Światła są nie dla nas, tylko dla innych kierowców. Przy światłach do jazdy dziennej nie jest oświetlony tył samochodu.
  • Systemy będące na wyposażeniu naszych pojazdów: ABS, system kontroli trakcji, system stabilizacji toru jazdy mają nam jedynie pomagać. Praw fizyki nie da się oszukać i przy przekroczeniu prędkości systemy nie naprawią naszych błędów. System ABS nie zmniejsza drogi hamowania, ma jedynie umożliwić w ograniczonym stopniu sterowanie pojazdem.
  • Zapinanie pasów, które w sytuacji awaryjnej minimalizują przykre zdarzenia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Protesty nad Sekwaną nie ustają. Francuzi boją się utraty przywilejów

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zenon Kliszczak
dlaczego każdy kretyn choćby za 100 razem w końcu zdaje?! trzy oblane egzaminy,nie nadaje się,nastepne podejście za 5 lat a po drugiej takiej seri nigdy!
G
Gość
W Norwegii już byłby skasowany na długie lata :

https://www.mojanorwegia.pl/aktualnosci/punkty-karne-za-nieprzepisowa-jazde-czyli-czego-sie-wystrzegac-na-norweskich-drogach-14062.html
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie