Zmiany w ścisłym centrum Opola już od maja. Mniej miejsc parkingowych, więcej swobody dla pieszych [WIDEO, ZDJĘCIA]

Piotr Guzik

Wideo

Blisko 1,5 tysiąca osób wzięło udział w ankiecie na temat propozycji zmian w organizacji ruchu w ścisłym centrum Opola. Te zakładają m.in. likwidację części miejsc parkingowych na rynku, a także utworzenie na uliczkach w jego okolicy strefy zamieszkania. Zmiany będą wprowadzone w maju. Na tym ma się jednak nie skończyć.

O inicjatywie władze Opola poinformowały w połowie marca. Ratusz postanowił zapytać mieszkańców, co sądzi o wprowadzeniu dodatkowych ograniczeń w ruchu samochodowym w ścisłym centrum Opola.

Internetowa ankieta prowadzona była przez tydzień. Głosy oddały w niej 1494 osoby. Oprócz wskazania preferencji w ankiecie ponad 600 osób zdecydowało się podzielić opinią na temat inicjatywy.

Dominowały głosy pozytywne i sugerujące, by utworzyć więcej parkingów poza ścisłym centrum wprowadzając w nim ograniczenia dla aut. Oprócz tego były też głosy, że należy całkowicie zamknąć ruch, jak i krytyczne, w myśl których zwiększanie atrakcyjności centrum miasta dla pieszych nie powinno odbywać się kosztem miejsc parkingowych - mówi Łukasz Śmierciak, naczelnik wydziału promocji ratusza.

Jakie będą zmiany w centrum Opola?

  • Wyniki ankiety są jednoznaczne. Blisko trzy czwarte jej uczestników wskazało, że chce rozszerzenia strefy przyjaznej dla pieszych i rowerzystów na terenie Starego Miasta.
  • Podobnie było w przypadku pytania o stworzeniem jeszcze lepszych warunków dla rozwoju działalności restauracyjnej, w tym tworzenia nowych ogródków letnich.
  • Nieco mniej, bo blisko 70 proc. respondentów, poparło ograniczeniem ruchu „tranzytowego”, czyli skracanie drogi przez kierowców ulicami Starego Miasta.

- Mając na uwadze te wyniki, w pierwszym etapie planujemy rozszerzenie strefy zamieszkania na obszar wyznaczony ulicami: Koraszewskiego, Rynek, Książąt Opolskich, Krupniczą, Młyńską oraz Szpitalną. Projekt nowej organizacji ruchu, poparty opiniami mieszkańców, będzie przygotowany w najbliższych tygodniach. Planujemy wprowadzić go już w maju, choć konkretnej daty jeszcze nie mamy - przyznaje Łukasz Śmierciak.

Naczelnik wydziału promocji wskazuje, że miasto zamierza stopniowo poszerzać strefę o następne obszary Starego Miasta,

szczególnie w rejonie Małego Rynku.

Strefa zamieszkania oznacza, iż piesi mają prawo do korzystania z całej szerokości drogi i pierwszeństwo przed pojazdami, auta mogą się tam poruszać maksymalnie z prędkością 20 km/h, wszystkie skrzyżowania w strefie są skrzyżowaniami równorzędnymi, na których obowiązuje zasada „prawej ręki”, zaś postój możliwy jest tylko w wyznaczonych miejscach - wylicza Łukasz Śmierciak.

Likwidacja miejsc parkingowych na rynku

Już w maju mają być zlikwidowane miejsca parkingowe przy kamienicach na rynku, naprzeciwko Urzędu Stanu Cywilnego.

- Przy czym rozmawiamy jeszcze z tamtejszymi restauratorami na temat tego, jak będą wyglądały ich ogródki. Chcemy, aby prezentowały się atrakcyjnie i były estetyczne - zaznacza Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Na tym plany miasta się nie kończą. Docelowo na ulicach w ścisłym centrum mają być tworzone tzw. woonerfy, na wzór tych, które funkcjonują już w Łodzi czy Toruniu.

- Oczywiście przejazd dla samochodów uprzywilejowanych będzie na nich zachowany. Chodzi nam jednak o to, aby centrum oddać pieszym i rowerzystom, bowiem sprzyja to atrakcyjności miasta oraz ochronie powietrza - mówi Arkadiusz Wiśniewski.

Materiał oryginalny: Zmiany w ścisłym centrum Opola już od maja. Mniej miejsc parkingowych, więcej swobody dla pieszych [WIDEO, ZDJĘCIA] - Nowa Trybuna Opolska

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Irytujący jest sposób zbierania opinii od mieszkańców miasta. W Opolu mieszka ponad 120 tyś. mieszkańców, a o tym jak zagospodarowana zostanie przestrzeń publiczna z której wszyscy korzystają decyduje nawet nie 1% z nich. W dodatku przyczyną nie jest brak zainteresowania mieszkańców losami miasta, ale słaby przepływ informacji a czasem brak informacji o przedsięwzięciu.
O
Osoba niepełnosprawna
Jestem ciekaw, czy ktoś z was myśli o osobach niepełnosprawnych, a dużo takich osób mieszka w centrum, pozbywacie ich dojazdu do domu, z domu do lekarza i rehabilitację, masakra
m
muzerbe
zmienicie zdanie, gdy połamiecie nogi, albo i co gorszego...wtedy, aby podjechać do szpitala, czy lekarza będziecie musieli najpierw zapychać "per pedes" do najbliższego postoju taxi, bo ta pod adres nie przyjedzie...jak to mówią, każdy kij ma dwa końce, a proca nawet i trzy.
W dbałości o powietrze w Opolu, to najpierw należy nasadzić dużych drzew, wymienić systemy opalania i ogrzewania, a dopiero potem takie rozwiązania, jak to...
G
Gość
Hehe, ktoś tu usuwa komentarze... Prezydęt z rana zadzwonił? Ale czemu się dziwić... Jaki Prezydęt taka gazeta
G
Gość
jak chcecie chronic powietrze to nie wycinajcie drzew, tylko idioci chca sam beton a pozniej narzekaja na brak powietrza, komu przeszkadzaja parkingi? za zlikwidowanie ktos wzios dobra kase, panie prezydencie co nie
O
Opolanka
Za niedługo to w ogóle nie będzie, gdzie zaparkować
G
Gość
a dlaczego niby dla rowerzystów? chcę spokojnie spacerować nie martwiąc się, że mnie jakiś wariat potrąci
o
opolanin
I bardzo dobrze , wszystkie ulice Starego Miasta powinny zostać wyłączone z ruchu samochodowego . Wjazd pojazdów powinien tam być zakazany . Stare miasto tylko dla pieszych i rowerzystów .
Dodaj ogłoszenie