Zobacz statki, które nosiły nazwy opolskich miast i nie tylko. Jest wśród nich jedna tragiczna historia. Niezwykła galeria zdjęć

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
M/S "Kędzierzyn" zwodowano 29 sierpnia 1970 roku. Jego matką chrzestną była pisarka Maria Szypowska. Bogusław Rogowski
Opolszczyzna choć od morza oddalona grubo o ponad 500 kilometrów, to miała w historii swoje statki, które rozsławiały nasz region i mieszkających tu ludzi na morzach i oceanach.

M/S "Nysa"

Zatonął 10 stycznia na Morzu Norweskim podczas sztormu o sile 10 stopni w skali Beauforta. Zginęła cała 19-osobowa załoga.
Przyczyna tragedii nigdy nie została do końca wyjaśniona. Najprawdopodobniej przesunął się źle zamocowany ładunek, który stanowiły pocięte szyny kolejowe.

"Nysa" w ostatni rejs wypłynęła 8 stycznia 1965 roku ze szkockiego portu Leith. Dwa dni później o godz. 22.33 norweski statek "Berby", znajdujący się na południe od miasta Eger, zauważył wystrzelone race świetlne, ale na ratunek było za późno. Dopiero następnego dnia nurkowie wyłowili z wody koło ratunkowe i fragment szalupy z napisem M/S "Nysa". Kilka dni później na zachodnim wybrzeżu Szwecji odnaleziono ciała 7 marynarzy.

Drobnicowiec "Nysa" został zwodowany w Stoczni Gdańskiej w 1951 roku. Jego nośność (DWT) to 680 ton, długość całkowita 59,9 m, szerokość 9,6 m, zanurzenie 3,4 m, pojemność brutto: 486 RT (netto: 174 RT), Silnik spalinowy, moc silnika 540 KM, prędkość maks. 10 węzłów.

M/S "Kędzierzyn"

Wyprodukowany został w ówczesnej Stoczni im. Lenina w Gdańsku (Stocznia Gdańska). Z pochylni zjechał 29 sierpnia 1970 roku. -Masowiec był jedną z czterech jednostek zamówionych przez Polską Żeglugę Morską - tłumaczy Krzysztof Gogol z Polskiej Żeglugi Morskiej, która przez 20 lat była jego armatorem. - Bliźniakami "Kędzierzyna" były M/s "Tarnów M/s "Nowy Sącz" oraz "Eugenie Cotton".

Matką chrzestną statku została Maria Szypowska, pisarka mieszkająca w Warszawie. Zaraz po wojnie związana była z Kędzierzynem, napisała też książkę o mieście i zakładach chemicznych pt. "Wiadro pełne nieba".

M/S "Kędzierzyn" wszedł do służby 15 lutego 1971 roku. Jego macierzystym portem był Szczecin. Masowiec napędzany mazutem mógł przewieźć 5735 ton ładunku. W swoich ładowniach transportował głównie węgiel, zboże i siarkę. Pływał po Bałtyku, Morzu Północnym, Śródziemnym i Atlantyku - pod szyldem Polskiej Żeglugi Morskiej do 1990 roku. Wtedy był już w kiepskim stanie technicznym i polski armator przekazał go do spółki Met-Pol pod banderę liberyjską. Zmieniona została też nazwa na "Finestone". W 1992 roku został sprzedany na złom. Na żyletki pocięto ją w jednej z indyjskich stoczni.

M/S "Opole"

Zbudowany w 1958 roku w Stoczni Szczecińskiej, a zwodowany 19 stycznia. Miał 3200 ton nośności i 97 metrów długości. Silnik o mocy 2000 KM pozwalał rozwijać prędkość 11,5 węzła. Załoga liczyła 30 osób. Jego matką chrzestną została Anna Smolkowa, znana niegdyś opolanka, żona Alojzego Smolki, aktora lalkowego, reżysera i dyrektora teatru, który mocno się zaangażował na Śląsku Opolskim w krzewienie polskości poprzez teatr. Statek odbył 577 rejsów, głównie do portów Europy Zachodniej i Morza Śródziemnego. W 1976 roku został sprzedany i pocięty na żyletki.

"S/S Opole"

Taką nazwę nosił statek transportowy typu Liberty o numerze 902. W USA i Kanadzie zbudowano w sumie ponad 2700 tego typu okrętów. Były to bardzo proste konstrukcje, budowa tego typu jednostek trwała zaledwie 40 dni. Masowa produkcja Liberty była bardzo ważna dla aliantów, z uwagi na to, że ich flota była dziesiątkowana, głównie wkutek działań niemieckich U-Bootów.
Zwodowano go 27 kwietnia 1943 roku i ochrzczono S/S "Walter Hines Pade". Okręt przetrwał wojnę i został sprzedany Polakom w 1947 roku, a jego nazwę zmieniono na S/S "Opole". Zatopiono go w 1975 roku u wybrzeży Północnej Karoliny (USA). Tworzy tam sztuczną rafę.

M/S "Ziemia Opolska/Lake Tahoe"

W Polskiej Żegludze Morskiej pływał w latach 1974 - 1997, zbudowany w stoczni Georgi Dimitrov Shipyard Varna w Bułgarii, nośność DWT to 23720 ton.

Statków rozsławiających nasz region i ludzi tu mieszkających było więcej. Zobacz je w galerii zdjęć.

Niezdrowe produkty wciąż polecane jako korzystne

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3