Wypadek pendolino na przejeździe w Schodni pod Ozimkiem. Znamy przyczyny

Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych wskazała, dlaczego w kwietniu 2017 roku na przejeździe pod Ozimkiem, doszło do zderzenia pendolino z ciężarówką.
Do wypadku pendolino w Schodni pod Ozimkiem doszło 7 kwietnia 2017 roku.
 TJW

Choć w raporcie napisane jest, że kierowca ciągnika siodłowego z naczepą, na której przewoził inną ciężarówkę, wjechał na drogę i przejazd, na które nie powinien, to komisja wskazuje też na kilka nieprawidłowości i uchybień związanych z infrastrukturą drogową i kolejową na feralnym przejeździe w Schodni.

Jednym z nich jest niewłaściwy profil przejazdu, na którym zawisła naczepa. W związku z przebudową i przystosowaniem linii Opole - Lubliniec do prędkości 140 km/h, zmieniony został profil toru, a to przy jednoczesnym braku zmiany geometrii drogi dojazdowej do przejazdu, spowodowało powstanie załomu, na którym 7 kwietnia ubiegłego roku zawisła ciężarówka.

W swoich zaleceniach komisja zaleciła PKP i Zarządowi Dróg Powiatowych w Opolu likwidację załomu oraz postawienie dodatkowego oznakowania informującego o zakazie wjazdu samochodów ciężarowych, a przed samym przejazdem, z obu jego stron, znaków ostrzegawczych „inne niebezpieczeństwo” z tabliczkami ostrzegającymi o przejeździe kolejowym, na którym są warunki powodujące szczególne niebezpieczeństwo powstawania wypadków.

Ciekawym zaleceniem jest również montaż w pociągach pendolino, na górnych półkach, zabezpieczeń zapobiegających przesuwaniu się bagaży podczas gwałtownego hamowania i spadania ich na pasażerów. W wypadku pod Ozimkiem rannych zostało 17 osób, większość uderzonych właśnie spadającymi walizkami i torbami.

Komisja zaleca też wszystkim przewoźnikom przeanalizowanie możliwości wprowadzenia w pociągach systemu ostrzegania pasażerów przed tym, że maszynista rozpoczął nagłe hamowanie, tak by mogli się na to przygotować.

Raport wskazuje też na konieczność poprawienia komunikacji pomiędzy dyspozytorami a dyżurnymi ruchu i maszynistami oraz wprowadzenie priorytetu w uruchomieniu przez dyżurnego systemu mającego na celu natychmiastowe zatrzymanie pociągu w przypadku otrzymania informacji o przeszkodzie na torze.

Autorzy raportu wskazują, że po otrzymaniu informacji na numer 112 o tym, że na przejeździe kolejowym w Schodni utknął samochód ciężarowy, dyspozytor zakładowy w sposób niezdecydowany i mało sugestywny przekazał dyżurnemu ruchu informację o potrzebie natychmiastowego zatrzymania pociągu.

Natomiast dyżurny ruchu ze stacji Ozimek, po otrzymaniu informacji od dyspozytora, nadał radiogram do maszynisty pendolino w formie... pytającej, zamiast nakazującej natychmiastowe zatrzymanie składu.

Mało tego. Świadkowie, którzy zauważyli unieruchomioną na torach ciężarówkę z naczepą, pojechali natychmiast na wcześniejszy przejazd kolejowy i tam dawali znaki maszyniście pendolino, by się zatrzymał. Nic to jednak nie dało.

Na podstawie wizji lokalnej, zespół badający przyczyny wypadku, stwierdził, że przy prędkości 140 km/h i według obowiązujących przepisów, gesty wykonywane przez te osoby, nie stanowiły podstawy do zatrzymania składu.

Mogły jednak wzbudzić u maszynisty podejrzenie, że coś jest nie tak, a ten na ich podstawie mógł chociażby zwolnić bieg pociągu, co w konsekwencji mogłoby zmniejszyć skutki wypadku.

Swojego śledztwa w sprawie wypadku nie zakończyła jeszcze Prokuratura Rejonowa w Opolu.

- Otrzymaliśmy raport Komisji Badania Wypadków Kolejowych, natomiast jest problem z przesłuchaniem jednej z pasażerek poszkodowanych w wypadku, która mieszka w Kanadzie - mówi prokurator Stanisław Bar, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Opolu.

Po wypadku pendolino w Schodni pod Opolem. Kierowca tira usłyszał zarzut spowodowania katastrofy

Wideo

Sławomir Draguła

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

11.11.2018, 02:03

.. kierowca ciężarówki tego nie przeczyta.....

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3