Wycinane są kolejne metalowe elementy prawie stuletniego mostu kolejowego przez Odrę w Opolu. Za pomocą dźwigu przenoszone są na ziemię, a stamtąd na ciężarówkach jadą do huty.
Przeprawa znika w bardzo szybkim tempie. Według planów konstrukcja zostanie rozebrana jeszcze w lipcu. W jej miejsce powstanie nowy most.
Pierwotnie plan był taki, że stary przedwojenny most, na którym były dwa tory, pozostanie na miejscu, a obok powstanie nowy, na który trafi jeden z dwóch torów z dotychczasowej przeprawy. Plany jednak się zmieniły.
- Po przyjrzeniu się staremu mostowi, doszliśmy do wniosku, że nie jest on w najlepszej kondycji i lepiej zastąpić go nowym - tłumaczyły PKP Polskie Linie Kolejowe.
Dlatego obok nowej białej przeprawy, która właśnie powstała nad Odrą, jeszcze w tym roku zbudowana zostanie kolejna.
Most kolejowy nad Odrą w Opolu. Historia
Pierwszy most kolejowy przez Odrę w ówczesnym Oppeln został wybudowany w 1844 roku. Dwa razy był przebudowywany - w 1866 i 1897 roku.
Ten, który teraz jest rozbierany powstał w latach 1927-1928. To jedna z najbardziej charakterystycznych budowli komunikacyjnych w Opolu.
Most, który zagrał w filmie
Opolski most kolejowy jest bohaterem wielu pocztówek i zdjęć, zagrał też w filmie kryminalnym pt. „Wściekły" z 1979 roku w reżyserii Romana Załuskiego z główną rolą Bronisława Cieślaka, który wcielił się w rolę Bogdana Zawady, milicjanta pracującego nad sprawą seryjnego zabójcy.
Film został nakręcony na podstawie opowiadania Jerzego R. Milicza, które zostało luźno oparte na historii zabójstw dokonywanych w latach 1946–1957 przez Władysława Baczyńskiego i straconego za ich popełnienie.
Kryminał zaczyna się w Parku Nadodrzańskim w Opolu, kiedy to w biały dzień zostaje zastrzelona młoda dziewczyna Hanna Piotrowska (w tej roli Ewa Kania), która siedzi na parkowej ławeczce wtulona w męża (Zbigniew Buczkowski).
Chwilę wcześniej oglądamy jak zabójca wychodzi z dworca PKP Opole Główne i idzie do parku nad Odrą. Widać alejki spacerowe i w kilku ujęciach właśnie kolejowy most, m.in. po którym jedzie pociąg z wagonami do przewozu cementu.
To część większej inwestycji
Rozbiórka starego i budowa nowego mostu przez Odrę jest częścią większej inwestycji, którą jest remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.
W ramach prac powstały nowe mosty nad Odrą, Młynówką i Suchodołem i Kanałem Ulgi. Powstały też nowe wiadukty nad ul. Prószkowską i Powstańców Śląskich, budowany jest nowy wiadukt nad ul. Krapkowicką.
Zakończenie robót na opolskim węźle kolejowym planowane jest do końca 2023 roku.
Most kolejowy na Odrze
Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?