Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Centrum przesiadkowe Opole Główne. Nie będzie przejścia pomiędzy pawilonami. Co jeszcze się zmieni?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Miasto przekazuje teren dworca wykonawcy parkingu wielopoziomowego. Przejście pomiędzy pawilonami będzie niemożliwe, piesi będą musieli nadkładać drogi.
Miasto przekazuje teren dworca wykonawcy parkingu wielopoziomowego. Przejście pomiędzy pawilonami będzie niemożliwe, piesi będą musieli nadkładać drogi. Piotr Guzik
Dzisiaj miasto formalnie przekazuje plac dworca autobusowego firmie, która ma tam wybudować centrum przesiadkowe Opole Główne. Wkrótce teren dworca ma być wygrodzony. Piesi nie będą już mogli przechodzić pasażem pomiędzy pawilonami na linii ul. Armii Krajowej - 1 Maja. Kierowcy też muszą liczyć się z ograniczeniami.

Na płycie dworca autobusowego powstać ma czterokondygnacyjny budynek o powierzchni 13,5 tysiąca metrów kwadratowych. Na poziomie zerowym będzie osiem stanowisk postojowych dla autobusów pozamiejskich i międzynarodowych, zaś na pozostałych kondygnacjach będzie parking - najprawdopodobniej płatny - który pomieścić ma około 350 pojazdów.

Inwestycja pochłonie około 65 mln zł i ma być ukończona jesienią 2022 roku. Dzisiaj (15 stycznia) miasto ma formalnie przekazać wykonawcy - firmie Warbud - plac dworcowy pod rozpoczęcie budowy.

Wcześniej, bo w poniedziałek, uruchomiono tymczasowe miejsca postojowe dla autobusów komunikacji pozamiejskiej wzdłuż ul. Dubois.

Zaś pierwsze prace na samym dworcu rozpoczęły się już pod koniec minionego tygodnia. Usunięto wtedy bariery przy części stanowisk postojowych. Lampy na dworcu już odłączono od zasilania, mają być rozebrane. Okoliczni mieszkańcy wskazują, że przez to okolica tonie w mroku.

- Wciąż w użyciu pozostają latarnie uliczne przy 1 Maja – przekonuje Adam Leszczyński, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

Brak przejścia przez pawilony

Wkrótce teren wokół dworca ma być wygrodzony. To oznacza m.in. zamknięcie przejścia pomiędzy pawilonami, które znajdują się pomiędzy ulicami 1 Maja i Armii Krajowej. Budynki mają być wyburzone, a docelowo w tym miejscu ma powstać nowe połączenie wspomnianych ulic.

Adam Leszczyński zapowiada, że przejście dla pieszych na ul. Armii Krajowej, na wysokości istniejących jeszcze pawilonów ma być zlikwidowane, ale jeszcze nie na tym etapie. To oznacza, że osoby wychodzące z dworca nadal będą mogły tam przejść przez pasy. Ale potem będą musiały pójść w lewo i okrążyć teren zielony, by dotrzeć na pasy na ul. 1 Maja, na wysokości skrzyżowania z ul. Kołłątaja.

Oznaczać to będzie konieczność nadłożenia kilkudziesięciu metrów, ale - jak zauważa rzecznik MZD - dzięki temu nie będzie konieczności kierowania się na inne przejście dla pieszych, przy budynku poczty.

Tymczasowy przystanek od 20 stycznia


Od poniedziałku na zmiany nastawić muszą się pasażerowie komunikacji miejskiej.
Wtedy na ul. 1 Maja, na wysokości elektronicznej tablicy informującej o czasie dojazdu na Zaodrze oraz o stanie powietrza, utworzony ma być tymczasowy przystanek autobusowy dla linii 5, 9, 13, 15, 21,25, N1 i N15.

Ma to związek z tym, że 20 stycznia zlikwidowany ma być pobliski przystanek na wysokości dworca autobusowego. Autobusy innych zatrzymujących się na nim linii - 3, 10, 11, 16 i N2 - mają się stawać na przystanku przy ul. Kołłątaja.

Pierwotnie zmiana ta miała nastąpić dwa dni temu, ale - jak przyznaje Adam Leszczyński - zawiodła komunikacja pomiędzy jednostkami miasta w tym względzie.

- Nie pozostaje nam nic innego jak przeprosić pasażerów za zamieszanie - mówi.

Co z biletomatem oraz tablicą informującą o czasie przyjazdu autobusów przy przystanku 1 Maja/PKS? MZD ma jeszcze rozmawiać z wykonawcą na temat przeniesienia ich na tymczasowy przystanek.

Zamknięcie prawoskrętu z ul. AK w 1 Maja

Utworzenie tymczasowego przystanku oznacza też utrudnienia dla kierowców. Prawoskręt z ul. Armii Krajowej w 1 Maja będzie zamknięty. Wykonanie tego manewru ma być jednak możliwe z lewoskrętu z ul. Armii Krajowej w 1 Maja.

Docelowo powstanie parkingu wielopoziomowego będzie się wiązało ze zmianą organizacji ruchu w centrum Opola. Ulice Kołłątaja i Reymonta mają być dwukierunkowe, zmieniony będzie też układ połączeń autobusów MZK.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto