reklama

Fajerwerki czy lasery i mappingi podczas Sylwestra w Opolu? Młodzi radni zorganizowali ankietę. Co na to ratusz?

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Zaktualizowano 
Zwolennicy fajerwerków podkreślają, że to tradycja. Przeciwnicy wskazują, że oznaczają one zanieczyszczenie powietrza oraz strach zwierząt dzikich i domowych
Zwolennicy fajerwerków podkreślają, że to tradycja. Przeciwnicy wskazują, że oznaczają one zanieczyszczenie powietrza oraz strach zwierząt dzikich i domowych Fot. Damian Kujawa/ Polska Press
Stosowanie fajerwerków na imprezach sylwestrowych, a także przy okazji ubiegłorocznego ekopikniku na os. im. AK, budzi w Opolu duże emocje. Młodzieżowa Rada Miasta postanowiła zapytań mieszkańców, czy wolą Nowy Rok witać sztucznymi ogniami, czy też lepsze byłyby pokazy laserowe i mappingi. Ratusz docenia inicjatywę, ale z fajerwerków nie zamierza rezygnować.

Zwolennicy fajerwerków wskazują, że to jest tradycja i takimi pokazami Nowy Rok wita się na całym świecie. Wskazują też, że jest to zwyczajowa forma uświetniania uroczystości. Przeciwnicy pokazów sztucznych ogni podkreślają, że to wystrzeliwanie publicznych pieniędzy w powietrze, którego efektem jest zanieczyszczenie powietrza oraz przerażenie zwierząt, zarówno domowych, jak i dzikich.

Franciszek Posacki, przewodniczący Młodzieżowej Rady Miasta, stwierdza, że mając to na uwadze, młodzież postanowiła zorganizować w sieci ankietę. - Zapowiadany pokaz fajerwerków zestawiliśmy z pokazem laserowym oraz mappiningiem 3D, czyli nowymi formami artystycznymi coraz częściej stosowanymi jako alternatywa dla tradycyjnego pokazu sztucznych ogni - mówi.

"Liczymy, że miasto uwzględni głos młodych"

Ankieta jest dostępna na Facebooku od kilku dni i - jak przekonuje Franciszek Posacki - "rozrosła się do niespodziewanych rozmiarów".

- Już niemal 1000 osób oddało w niej swój głos, a liczba komentarzy i wiadomości od mieszkańców przerosła nasze oczekiwania. Chcieliśmy, aby ten temat wszedł do naszej debaty publicznej. Jak na razie zdecydowana większość mieszkańców opowiada się za pokazem laserowym lub mappingiem, wskazując na kwestie ekologiczne i dobro zwierząt - wskazuje.



- Ankieta ma być podstawą do wydania stanowiska w tej sprawie przez Młodzieżową Radę Miasta w Opolu. Poprosiliśmy również organizacje pozarządowe, organizacje działające na rzecz zwierząt oraz ekspertów o odniesienie się do tego tematu. Na bazie badania społecznego oraz specjalistycznych opinii wydamy swoje stanowisko - mówi przewodniczący MRM.

Franciszek Posacki podkreśla, że MRM do ankiety podchodzi zupełnie realnie. - Prezydent Opola ogłosił już decyzję o pokazie fajerwerków w tym roku. Nasze rekomendacje tworzymy na przyszłość. Mamy nadzieję, że władze miasta wezmą pod uwagę głos młodych w tej sprawie i w przyszłości uwzględnią proponowane przez nas alternatywne sposoby świętowania Sylwestra - mówi.

- Oczywiście, jeżeli mieszkańcy zdecydują, że pokaz fajerwerków jest ich zdaniem rozwiązaniem lepszym - nie będziemy wydawali stanowiska sprzecznego ze zdaniem mieszkańców. Zaprezentujemy rekomendacje ekspertów i dane dotyczące pokazu fajerwerków oraz alternatywnych rozwiązań - tak aby każdy mieszkaniec wiedział z czym wiążą się konkretne rozwiązania - podkreśla.

Głosowanie trwa do środy, 4 grudnia.

Ratusz docenia inicjatywę, ale...

Katarzyna Oborska-Marciniak, rzecznik urzędu miasta, podkreśla, że dla ratusza wiążące jest to, że "setki opolan każdego roku przychodzą oglądać fajerwerki w Sylwestra".

- Mapping robimy podczas innych miejskich uroczystości. Przykładem otwarcie pl. św. Sebastiana po rewitalizacji. Nie świętowaliśmy tego sztucznymi ognia, a mappingiem - argumentuje.

Pani rzecznik podkreśla, że miasto docenia inicjatywę MRM. - Cieszymy się, że młodzi angażują się w życie miasta i się nim interesują. Ale aby zrobić sondaż trzeba przyjąć pewne założenia, by był on miarodajny i mógł być wiążący - przekonuje.

- Mamy pewne doświadczenia i wnioski, gdy robiliśmy sondaż dotyczący lokalizacji nowych placów zabaw. Zdarzało się, że wyniki były fałszowanie przez tzw. "fejkowe konta", a więc głosy oddawane z Poznania czy Łodzi - stwierdza.

Profesor Jacek Jassem: Czy to prawda, że chemioterapia szkodzi?

Wideo

Komentarze 19

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
3 grudnia, 8:08, Gość:

Jeśli nie będzie pokazu fajerwerków to nie będzie też ludzi. To całe gadanie o szkodliwości fajerwerków to jedna wielka manipulacja, która nie powinna mieć miejsca. Nie pojmuję tego. Nagle stworzyli sobie dziwne powody, żeby fajerwerków nie było, a to tylko kilka minut w ciągu roku!

3 grudnia, 15:07, Iga:

Ech, widać że nie masz zwierzaka domowego który umiera ze strachu słysząc fajerwerki. Już nie wspomnę o dzikich zwierzętach, o ptakach wyrwanych ze snu w środku nocy, rozbijających się o ściany budynków. Masz rację, to tylko parę minut, dlatego też powinno się zakazać sprzedaży fajerwerków w ogóle, bo dzieciarnia strzela dwa tygodnie przed i tydzień po nowym roku i problem jest bardzo rozciągnięty w czasie. Mój pies jest w tym okresie na środkach uspokajających a i tak nic to nie pomaga. Ale niech się gawiedź bawi, prawda?

3 grudnia, 15:33, Gość:

Kłamiesz i manipulujesz. Nie wierzę że masz psa, jak masz to nie potrafisz się nim zająć i w mojej ocenie nie powinnaś mieć takiego zwierzaka - co najwyżej rybki - te możesz mieć.

Trzeba być kompletnie nie odpowiedzialnym żeby psa prochami faszerować z takiego powodu jak fajerwerki!!!

Nie nadajesz się na opiekuna psa - piszę to z pełną odpowiedzialnością za moje słowa

Chyba sama lepiej wiem czy mam psa, czy nie. Tak, jest przerażony kiedy słyszy wszelkie wybuchy, wystrzały, przeraża go nawet szum balonu na rozgrzane powietrze. Ale co cię to obchodzi, widzisz tylko czubek własnego nosa, więc nie wyskakuj mi tu z jakimś emocjonalnym bełkotem. Ty musisz mieć swoje pięć minut zabawy.

G
Gość
3 grudnia, 8:08, Gość:

Jeśli nie będzie pokazu fajerwerków to nie będzie też ludzi. To całe gadanie o szkodliwości fajerwerków to jedna wielka manipulacja, która nie powinna mieć miejsca. Nie pojmuję tego. Nagle stworzyli sobie dziwne powody, żeby fajerwerków nie było, a to tylko kilka minut w ciągu roku!

3 grudnia, 15:07, Iga:

Ech, widać że nie masz zwierzaka domowego który umiera ze strachu słysząc fajerwerki. Już nie wspomnę o dzikich zwierzętach, o ptakach wyrwanych ze snu w środku nocy, rozbijających się o ściany budynków. Masz rację, to tylko parę minut, dlatego też powinno się zakazać sprzedaży fajerwerków w ogóle, bo dzieciarnia strzela dwa tygodnie przed i tydzień po nowym roku i problem jest bardzo rozciągnięty w czasie. Mój pies jest w tym okresie na środkach uspokajających a i tak nic to nie pomaga. Ale niech się gawiedź bawi, prawda?

3 grudnia, 15:33, Gość:

Kłamiesz i manipulujesz. Nie wierzę że masz psa, jak masz to nie potrafisz się nim zająć i w mojej ocenie nie powinnaś mieć takiego zwierzaka - co najwyżej rybki - te możesz mieć.

Trzeba być kompletnie nie odpowiedzialnym żeby psa prochami faszerować z takiego powodu jak fajerwerki!!!

Nie nadajesz się na opiekuna psa - piszę to z pełną odpowiedzialnością za moje słowa

Jak nie wiesz o czym piszesz to się nie wypowiadaj

G
Gość
3 grudnia, 8:08, Gość:

Jeśli nie będzie pokazu fajerwerków to nie będzie też ludzi. To całe gadanie o szkodliwości fajerwerków to jedna wielka manipulacja, która nie powinna mieć miejsca. Nie pojmuję tego. Nagle stworzyli sobie dziwne powody, żeby fajerwerków nie było, a to tylko kilka minut w ciągu roku!

3 grudnia, 15:07, Iga:

Ech, widać że nie masz zwierzaka domowego który umiera ze strachu słysząc fajerwerki. Już nie wspomnę o dzikich zwierzętach, o ptakach wyrwanych ze snu w środku nocy, rozbijających się o ściany budynków. Masz rację, to tylko parę minut, dlatego też powinno się zakazać sprzedaży fajerwerków w ogóle, bo dzieciarnia strzela dwa tygodnie przed i tydzień po nowym roku i problem jest bardzo rozciągnięty w czasie. Mój pies jest w tym okresie na środkach uspokajających a i tak nic to nie pomaga. Ale niech się gawiedź bawi, prawda?

Kłamiesz i manipulujesz. Nie wierzę że masz psa, jak masz to nie potrafisz się nim zająć i w mojej ocenie nie powinnaś mieć takiego zwierzaka - co najwyżej rybki - te możesz mieć.

Trzeba być kompletnie nie odpowiedzialnym żeby psa prochami faszerować z takiego powodu jak fajerwerki!!!

Nie nadajesz się na opiekuna psa - piszę to z pełną odpowiedzialnością za moje słowa

I
Iga
3 grudnia, 8:08, Gość:

Jeśli nie będzie pokazu fajerwerków to nie będzie też ludzi. To całe gadanie o szkodliwości fajerwerków to jedna wielka manipulacja, która nie powinna mieć miejsca. Nie pojmuję tego. Nagle stworzyli sobie dziwne powody, żeby fajerwerków nie było, a to tylko kilka minut w ciągu roku!

Ech, widać że nie masz zwierzaka domowego który umiera ze strachu słysząc fajerwerki. Już nie wspomnę o dzikich zwierzętach, o ptakach wyrwanych ze snu w środku nocy, rozbijających się o ściany budynków. Masz rację, to tylko parę minut, dlatego też powinno się zakazać sprzedaży fajerwerków w ogóle, bo dzieciarnia strzela dwa tygodnie przed i tydzień po nowym roku i problem jest bardzo rozciągnięty w czasie. Mój pies jest w tym okresie na środkach uspokajających a i tak nic to nie pomaga. Ale niech się gawiedź bawi, prawda?

G
Gość

Jeśli nie będzie pokazu fajerwerków to nie będzie też ludzi. To całe gadanie o szkodliwości fajerwerków to jedna wielka manipulacja, która nie powinna mieć miejsca. Nie pojmuję tego. Nagle stworzyli sobie dziwne powody, żeby fajerwerków nie było, a to tylko kilka minut w ciągu roku!

G
Gość
2 grudnia, 18:33, Ola:

Drodzy urzędnicy, nie zapominajcie że to nie mieszkańcy Opola są dla was, tylko odwrotnie. Waszym zadaniem jest wysłuchać i służyć opolanom, waszym pracodawcom. Jeśli czytam coś takiego, że coś doceniacie, ale i tak zrobicie swoje, to coś tutaj jest nie w porządku. Trzeba spojrzeć na miasto z trochę szerszej perspektywy niż wasze biurko. Buta kroczy przed upadkiem

👍💪🌹

O
Ola

Drodzy urzędnicy, nie zapominajcie że to nie mieszkańcy Opola są dla was, tylko odwrotnie. Waszym zadaniem jest wysłuchać i służyć opolanom, waszym pracodawcom. Jeśli czytam coś takiego, że coś doceniacie, ale i tak zrobicie swoje, to coś tutaj jest nie w porządku. Trzeba spojrzeć na miasto z trochę szerszej perspektywy niż wasze biurko. Buta kroczy przed upadkiem

G
Gość
30 listopada, 23:41, Gnido:

A ten mapping i lasery to z czyjej niby kasy miałyby iść co gimbusiary?

Bo fajerwerki to Wiśniewski stawia. Za swoje.

G
Gość

Jeść ktoś myśli że ci organizatorzy ratuszowi myślą o zwierzątkach są w błędzie Oni muszą podobać się społeczeństwu W następnych wyborach ze strony wielu znajomych i mojej nie będzie zainteresowania takimi ludźmi

J
Joanna

Brawo młodzi, mój pies umierał ze strachu w każdego Sylwestra, dyszał, siniał mu język, dygotał i nic nie było w stanie go uspokoić, nie działały nawet środki uspokajające. Tradycje się zmieniają, a my ludzie nie jesteśmy sami na tej planecie. Może w tym roku nie będzie oficjalnych fajerwerków a za kilka lat nie będzie wystrzałów "prywatnych". Nie służą niczemu poza chwilą rozrywki.

G
Gość

zwolennicy fajerwerków podkreślają że to taka świecka tradycja , jak w "Misiu" . takie tradycje to nie tradycje , trzeba wreszcie zmądrzeć i sobie odpuścić te "tradycje" . Nie jesteśmy sami na tej planecie , szanujmy zwierzęta .

K
Karyna z Chrząstowic
2 grudnia, 7:57, Gość:

A, bo Karyna z Chrząstowic przyjedzie pooglądać fajerwerki, to muszom być fajerwerki i koniec! Włodarze miasta, a mentalność sołtysa. Marzą nam się postępowi urzędnicy, ale na razie mamy co mamy

Będę w Landshut (Bawaria) oglądać pokaz laserowy, tak że spoko

G
Gość
2 grudnia, 7:57, Gość:

A, bo Karyna z Chrząstowic przyjedzie pooglądać fajerwerki, to muszom być fajerwerki i koniec! Włodarze miasta, a mentalność sołtysa. Marzą nam się postępowi urzędnicy, ale na razie mamy co mamy

👍

G
Gość

A, bo Karyna z Chrząstowic przyjedzie pooglądać fajerwerki, to muszom być fajerwerki i koniec! Włodarze miasta, a mentalność sołtysa. Marzą nam się postępowi urzędnicy, ale na razie mamy co mamy

G
Gość

Ja p..., co za głupota i zatwardziałość. Biedne ptaki, psy, koty. Więcej otwartego umysłu i wrażliwego serca w Ratuszu

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3