Opole. Przedwojenna parowozownia i inne budynki kolejowe niszczeją w Groszowicach

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Opole. Przedwojenna parowozownia i inne budynki kolejowe niszczeją w Groszowicach
Opole. Przedwojenna parowozownia i inne budynki kolejowe niszczeją w Groszowicach Piotr Guzik
Udostępnij:
Parowozownia znajdująca się w Groszowicach powstała w drugiej połowie XIX wieku. Budynek był w użytkowaniu do końca XX wieku. Teraz zarówno ten obiekt, jak i sąsiednie konstrukcje popadają w ruinę. Co nie znaczy, że są puste.

Parowozownia w Groszowicach ma około 150 lat

Parowozownia w Groszowicach to świadek gwałtownego rozwoju kolei od drugiej połowy XIX wieku do początku XX wieku. Hala wachlarzowa (na której nadal widać rdzewiejący napis "Wagonownia") to najbardziej widowiskowy obiekt, w którym prowadzono naprawę taboru kolejowego.

Nie jest to jednak jedyny budynek, a część całego kompleksu. Po sąsiedzku są też zabudowania techniczno-garażowe, a także budynki w rejonie wież ciśnień.

Parowozownia w Opolu to coraz większa ruina

Choć budynek parowozowni jest w rejestrze zabytków, to coraz bardziej niszczeje. Dziury w dachu rosną, a wewnątrz pojawiają się rośliny. Nie brakuje też śmieci oraz pozostałości po kolejarzach.

Zły stan mają też inne budynki, w tym te w okolicy wież ciśnień. Są na nich tabliczki z informacjami o zakazie wstępu. Szybki rzut okiem do środka wystarczy jednak by stwierdzić, że w budynkach są ślady bytności ludzi, czy to w postaci napisów na ścianach, czy też materacy i śmieci pozostawionych przez osoby bezdomne.

Parowozownię w Groszowicach zamknięto z końcem 1999 roku. Od ponad 20 lat tamtejsze budynki powoli popadają w ruinę, padając ofiarą szabrowników i wandali. Jest to też miejsce chętnie odwiedzane przez miłośników urbexu, czyli miejskich eksporatorów, zaglądających do opuszczonych budynków.

I na razie nic nie wskazuje na to, by to miało się zmienić.

Pożar budynków na stacji PKP Grudziądz - Owczarki

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jan

W dzisiejszych czasach nie mozna znalezc zadnego inwestora,zeby zadbal o te budynki?Jakies dotacje z UE?

t
tekatka48
7 lutego, 21:32, Mieszkaniec:

Masz racje ,ale popatrz na stan kolejowych pozostalosci w Fosowskiem,na stan osiedla kolejowego.

Znam temat aż za dobrze. Kolej nie dba o osiedle, przychodnia lekarska kolejowa też poszła weg. Na stacji była przytulna poczekalnia, restauracja (nie bar a restauracja), kasa biletowa i bagażowa. Obok był kiosk (wewnątrz był prastary licznik elektryczny). Na ścianie dworca tablica z ciekawymi informacjami, także z tygodnika kolejowego. Poniżej kran z wodą zdatną do picia :) Dworzec miał wejścia z 3 stron! Także straż pożarna miała swoja siedzibę w kompleksie zabudowań parowozowni. Obecne PKP zabiły wszystko...

M
Mieszkaniec

Najlepsze fundacja dla Fosowskiego

J
Jan
7 lutego, 18:40, Gość:

Przedwojenne? Znaczy niemieckie, rozebrać.

To znaczy Fosowskie rozebrac

M
Mieszkaniec

Masz racje ,ale popatrz na stan kolejowych pozostalosci w Fosowskiem,na stan osiedla kolejowego.

t
tekatka48
7 lutego, 19:26, Mieszkaniec:

Parowozownia w Fosowskiem polegla 30lat temu,ale budowla stoi i niszczeje

Ale to już współczesny twór. Oryginalny budynek 4-stanowiskowej parowozowni został rozebrany początkiem lat'90. Pozostał jedynie fragment jednej ściany bocznej do wysokości parapetów okiennych. Na to miejsce postanowiono niewielki budynek dla oddziału drogowego. Z oryginalnego kompleksu od strony dworca pozostał jedynie fragment z klatką schodową, korytarzem gdzie niegdyś były szatnie, a dalej zrobiono nastawnię centralną. Wszystkie nastawnie wykonawcze zostały zburzone. Zniknęła także obrotnica dla parowozów, zasieki węglowe, żuraw, zaplecze techniczne... Nie ma górki rozrządowej, a była to ósma największa w kraju stacja rozrządowa. Fakt pozostała wagonownia, ruina wieży ciśnień itp. To policzek dla PKP za zrobienie z Fosowskiego zaścianka.

M
Mieszkaniec

Parowozownia w Fosowskiem polegla 30lat temu,ale budowla stoi i niszczeje

t
tekatka48
7 lutego, 15:43, Jan:

Przyjedzcie do Fosowskiego i popatrzcie na budynki kolejowe(stacje kolejowa,wagonowka,parowozownia,budynki mieszkalne.Smrod i mogila.Wstyd.

Parowozownia w Fosowskiem? Poległa prawie 30 lat temu.

G
Gość

Przedwojenne? Znaczy niemieckie, rozebrać.

M
Mieszkaniec

Takiemu swojakowi jak ty,w takich ruinach zyje sie dobrze.

G
Gość

swojaki to ino obruco w ruina

J
Jan

Przyjedzcie do Fosowskiego i popatrzcie na budynki kolejowe(stacje kolejowa,wagonowka,parowozownia,budynki mieszkalne.Smrod i mogila.Wstyd.

G
Gość

A w Czechach robi się w takich buynkach muzea techniki, u nas to co pokazują zdjęcia. Najpierw złomiarze a potem buldożery.

K
Kolejarz

A KTO Z pracowników PKP odpowiadał za majątek Państwowy - nikt i dlatego jest jak jest

Dodaj ogłoszenie