Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przebudowa skrzyżowania w centrum Opola może kosztować 150 milionów złotych

Artur Janowski
Arti
W okolicach dworca Opole Wschodnie powstanie rondo, dwa tunele i stacja przesiadkowa dla autobusów. Ten ambitny projekt może ruszyć już w 2017 roku.

Te rewolucyjne zmiany dla kierowców i pasażerów przewiduje koncepcja przebudowy skrzyżowania ulic Oleskiej, Batalionów Chłopskich i Bohaterów Monte Cassino. Pierwotnie planowano w tym miejscu estakadę - podobną do tej na placu Konstytucji 3 Maja - ale ostatecznie jej budowę odłożono na półkę.
- Wypracowaliśmy lepsze rozwiązanie, które pozwoli z jednej strony usunąć problemy komunikacyjne tej części miasta, a z drugiej będzie zachęcać opolan do pozostawienia samochodu poza centrum - przekonuje Arkadiusz Wiśniewski, prezydent Opola.

Nowa koncepcja zakłada powstanie ogromnego ronda, które umożliwi wyjazd z ulicy Katowickiej w stronę Oleskiej i Batalionów Chłopskich.

Częścią zmian jest także przebicie tunelu w nasypie kolejowym tuż obok dworca Opole Wschodnie (połączy ul. Rataja z ul. Bohaterów Monte Cassino), a także budowa tunelu pod skrzyżowaniem. Mają nim jeździć kierowcy poruszający się od strony ul. Plebiscytowej w stronę Zaodrza i na odwrót.

- Ale nie tylko - podkreśla prezydent Wiśniewski. - Trzeba pamiętać, że tak naprawdę w tym projekcie nie chodzi o usprawnienia komunikacyjne. Jego celem jest zachęcanie do korzystania z transportu publicznego, a tym samym zmniejszanie tzw. niskiej emisji, czyli zanieczyszczenia powietrza.

Dlatego w tunelu pod skrzyżowaniem planowane są bus-pasy dla autobusów, a cały projekt przewiduje budowę ścieżek rowerowych, parkingów dla samochodów, wypożyczalni rowerów, a nawet rewitalizację dworca kolejowego. - Jest też stacja przesiadkowa dla autobusów w miejscu stacji Lotos, która będzie musiała zniknąć - mówi Wiśniewski.

Tunel nie jest pewny
Wprawdzie miasto nie ma jeszcze gotowej dokumentacji technicznej całego projektu, ale szacuje się będzie on kosztował ponad 150 milionów złotych, z czego Opole wyłoży 37,5 mln zł, a reszta będzie pochodzić z funduszy Unii Europejskiej na tzw. niską emisję.

Pieniądze miasto ma już zagwarantowane, ale ministerstwo infrastruktury nie zaakceptowało jeszcze samego projektu, który - jak przyznaje ratusz - jest trudny do zrealizowania.
- Prowadzimy w tej sprawie rozmowy z ministerstwem - mówi Wiśniewski i dodaje, że jest możliwa np. rezygnacja z tunelu pod skrzyżowaniem i zastąpienia go drogą na powierzchni.

Zobacz też: Trwa remont Okrąglaka. Z hali znika stare poszycie dachowe [wideo z drona]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto