Czołowi producenci ogumienia prace nad udoskonalaniem swoich produktów prowadzą niemal bez przerwy. Kiedy sprzedaż najnowszej odsłony danego modelu dopiero rusza, w laboratoriach trwają już zabiegi nad przygotowaniem jeszcze lepszej mieszanki i bieżnika. Człowiekowi pomagają w tym komputery, które pozwalają przygotować niezwykle realistyczne symulacje zachowania opon w różnych warunkach.
– Istotne znacznie mają też badania nad coraz bardziej wyszukanymi dodatkami do mieszanki gumowej. Continental cały czas pracuje np. nad wprowadzeniem na szeroką skalę gumy z korzeni mniszka lekarskiego, a Yokohama idąc z duchem czasu stawia na ekologię dodając do opon olejku ze skórek pomarańczy. Michelin postawił z kolei na olej słonecznikowy. Dzięki temu zmniejsza się w produkcji udział materiałów szkodliwych dla środowiska, a ogumienie jest coraz lepsze – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Bridgestone Blizzak LM-500
Na nadchodzący sezon japoński Bridgestone przygotował m.in. oponę Blizzak LM-500. Jest przeznaczona przede wszystkim do małych samochodów osobowych. Zastosowano w niej nową technologię „ologic” zapewniającą lepsze osiągi na śniegu i lodzie. Lepsza stabilność i znakomite właściwości trakcyjne opona zawdzięcza obecności maleńkich pęcherzyków i rurek na powierzchni bieżnika. W testach potwierdzono, że nowa technologia pozwoliła skrócić drogę hamowania i poprawiła właściwości samochodu podczas ruszania i przyspieszania na śliskiej nawierzchni. Co istotne, zastosowanie chropowatej powierzchni nie wpłynęło na zwiększenie oporów toczenia, które pozostały na niskim poziomie i pozwalają na oszczędną jazdę.
Yokohama W.drive V905
To jedna z najciekawszych nowości w segmencie premium, następca modelu V902 wprowadzonego na rynek siedem lat temu. Opona jest przeznaczona do samochodów klasy średniej i wyższej. Podczas prac projektowych inżynierowie szykowali bieżnik i mieszankę z myślą zimowych warunkach w Europie. Dlatego udało im sie stworzyć ogumienie o znakomitych osiągach na śniegu, lodzie i błocie pośniegowym, ale także na suchej drodze. Dzięki zastosowaniu olejku pomarańczowego opona jest elastyczna i cechują ją niskie opory toczenia, wpływające na obniżony apetyt na paliwo. W.drive 905 jest dostępny w rozmiarach od 15 do 18 cali.
Continental WinterContact TS 850 P
Model zaprojektowany, aby w przyszłości zastąpić popularne Continental ContiWinterContact TS 830 P i Continental ContiCrossContact Winter. Dlatego zastosowane w nim technologie przygotowano tak, aby nowa opona jeszcze lepiej zachowywała się zarówno na suchej jak i mokrej nawierzchni. Producent zapewnia, że samochód wyposażony w takie ogumienie świetnie radzi sobie zarówno z kopnym, jak i ubitym śniegiem. Szeroki wachlarz zalet udało się osiągnąć dzięki świetnemu, asymetrycznemu bieżnikowi, który w każdej sytuacji zapewnia dużą powierzchnię styku opony z podłożem. Jest przeznaczona do samochodów klasy średniej i wyższej oraz popularnych SUV-ów. Występuje w rozmiarach od 16 do 19 cali.
Michelin Alpin 5
Opona jest następcą cenionego modelu Alpin A4, który seryjnie zdobywał nagrody w najważniejszych testach ogumienia. Przygotowanie nowej generacji poprzedziły czteroletnie badania i testy, podczas których pracowano nad nową mieszanką i bieżnikiem. Kierunkowy kształt zapewnia znakomite odprowadzanie wody i błota pośniegowego, co sprawia, ze opona jest idealna na europejskie warunki drogowe. Podczas testów samochody wyposażone w ten model opon świetnie prowadziły się zarówno na suchej jak i śliskiej nawierzchni. Podobnie jak Yokohama, także Francuzi postawili na ekologię. Jednym ze składników mieszaki jest olej słonecznikowy, który wespół z krzemionką zapewniają jej elastyczność nawet w bardzo niskich temperaturach. Opona jest przeznaczona do wszystkich rodzajów samochodów osobowych, występuje w rozmiarach od 15 do 17 cali.
Goodyear Ultra Grip ICE+
Nowy model Goodyeara występuje w rozmiarach od 13 do 17 cali i jest przeznaczony do wszystkich modeli samochodów osobowych. Jak przekonuje producent, w porównaniu do trzech najpopularniejszych modeli zimówek dostępnych na europejskim rynku może się pochwalić osiągami lepszymi aż o 8 procent. Dzięki zastosowaniu nowej technologii ActiveGrip jest lepszy w hamowaniu na śniegu i pod względem sterowalności samochodu na śliskiej i oblodzonej drodze. Nowa mieszanka przygotowana z myślą o zmiennych warunkach pogodowych znakomicie sprawdza się w zimowych warunkach w Europie. W bardzo niskich temperaturach zachowuje wysoką elastyczność.
Vredestein Snowtrac 5
Nowy model firmy Vredestein to jedna z najciekawszych propozycji w segmencie premium. Jest przeznaczona do samochodów osobowych używających ogumienia w rozmiarach od 14 do 16 cali. Jej cechą szczególną jest kierunkowy, agresywny bieżnik znakomicie wgryzający się w śnieg i świetnie odprowadzający wodę i błoto pośniegowe. Unikalna budowa centralnego rowka zapewnia oponie wysoką sztywność i doskonałą reakcję na ruchy kierownicą. Testy opony potwierdziły, że samochód zachowuje wysoką przyczepność w różnych warunkach, jakich można się spodziewać zimą na drogach. To m.in. zasługa wydłużenia o 30 procent lameli w porównaniu do modelu Snowtrac 3. Opona podczas toczenia emituje bardzo mniej hałasu, co przekłada się na bardziej komfortową jazdę.
Dayton DW 510 EVO
To jedna z najciekawszych nowości w segmencie budżetowym. Przeznaczona do wszystkich samochodów osobowych używających ogumienia w rozmiarze od 13 do 17 cali. Nowy model powstał w wyniku udoskonalenia popularnego na polskim rynku Daytona DW 510. Dobre osiągi w zimowych warunkach to przede wszystkim zasługa kierunkowego bieżnika przypominającego rzeźbą m.in. popularne modele marki Goodyear. DW510 EVO dobrze radzi sobie z szybkim odprowadzaniem wody i błota pośniegowego, skraca drogę hamowania auta na zaśnieżonej drodze. Dzięki specjalnej mieszance ogumienie jest bardzo trwałe i toczy się cicho.
Matador MP54 Sibir Snow
Właścicielem marki Matador jest niemiecki Continental, który był zaangażowany w produkcję nowego modelu MP54 Sibir Snow. W porównaniu do poprzedniej wersji opony poprawiono osiągi na mokrej nawierzchni, polepszono przyczepność i skrócono drogę hamowania na śniegu i lodzie. Agresywny, kierunkowy bieżnik bardzo dobrze odprowadza śnieg, dzięki czemu opona zachowuje optymalną przyczepność. O pozbycie się nadmiaru wody cały czas dba szeroki rowek centralny połączony z gęstą siecią rowków bocznych. Co istotne specjalnie zaprojektowany bieżnik jest bardziej sztywny, a dodatkowe, wąskie rowki pozwalają dokładnie rozłożyć nacisk opony na drogę. To poprawia przyczepność i podnosi komfort jazdy. Nowy Matador jest dostępny w rozmiarach od 13 do 15 cali.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?