240 podróżnych w rozpędzonym Pendolino relacji Wrocław Główny – Warszawa Wschodnia. 41 osób rannych. Straty materialne, które przekraczają milion złotych i dodatkowo 25 tysięcy euro. 7 kwietnia 2017 roku w Schodni koło Ozimka Pendolino uderzyło w samochód ciężarowy z naczepą, który utknął na torach i nie był w stanie zjechać z przejazdu. Prokuratura Rejonowa w Opolu zakończyła postępowanie w tej sprawie i postawiła przed sądem dwie osoby. Grozi im od roku do 10 lat pozbawienia wolności.

O spowodowanie katastrofy w ruchu lądowym oskarżono Tomasza Ch., kierowcę ciężarówki oraz Jana B., dyżurnego ruchu w nastawni na stacji kolejowej w Ozimku. Pierwszy, według ustaleń śledczych, zignorował znak drogowy, zakazujący wjazdu samochodów ciężarowych na ulicę Piotra Kuczki w Schodni. Wjechał w ulicę kierowanym przez siebie zespołem samochodów ciężarowych (przewoził na przyczepie inny pojazd), po czym zawiesił się na przejeździe kolejowym i nie był w stanie z niego zjechać. Kierowca wyszedł z auta i zaczął alarmować o zagrożeniu.
Jak ustalono w śledztwie o godzinie 15.09 dyspozytor numeru alarmowego 112 w Opolu zadzwonił do nastawni stacji PKP w Ozimku. Rozmawiał z dyżurnym ruchu Janem B. Powiadomił go o sytuacji. Ten jednak nie uruchomił sygnału alarm, ostrzegającego maszynistę pociągu Pendolino, który akurat wyjeżdżał ze stacji w Opolu. Nie włączył też kolejowego systemu Radio Stop, który automatycznie uruchamiał awaryjne hamulce w pociągu. Wpadek miał miejsce o 15.20. Kiedy maszynista zobaczył ciężarówkę na przejeździe, sam zaczął hamować, ale skład zwolnił nieznacznie, z szybkości 140 do 106 kilometrów na godzinę.

- Obaj oskarżeni nie przyznali się do zarzutu – mówi NTO prok. Stanisław Bar, rzecznik Prokuratury Okręgowej w Opolu. – Tomasz Ch. Odmówił składania wyjaśnień. Jan B. złożył wyjaśnienia. Wynika z nich, że jego zdaniem nie miał powodu, aby podjąć takie działania. Był bowiem przekonany, że sprawa nie dotyczy przejazdu na terenie jego jednostki. W tym momencie wiedział, że tą linią kolejową nadjeżdżał pociąg Pendolino i miał obowiązek zareagować.
Biegły powołany przez prokuraturę ustalił też, że przejazd kolejowy na ul. Kuczki w Schodni jest źle zaprojektowany. Tę sprawę prokuratura będzie prowadzić osobno.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Samsung Galaxy Watch5 SM-R900 40mm Złoty
Waga: 28,7 gWymiary: 40,4 x 39,3 x 9,8 mmModel zeg…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z bransoletą mediolańską w...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

HUAWEI Watch Fit 2 Classic Biały
Ekran AMOLED o przekątnej 1.74 cala z ultrawąskimi…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 42 mm Active Biały
elegancka 42-milimetrowa tarcza smartwatcha huawei…
kup teraz

Garmin Vivoactive 4S Biały
SmartwatchGARMIN Vivoactive 4s Biały z różowozłoty…
kup teraz

Withings Activite Steel HR Sport Biały
Steel HR Sport to hybrydowy smartwatch specjalnie …
Pirat drogowy w Lublinie