Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Znika kawałek historii Opola. Most kolejowy nie ma już przyczółków. Niektóre jego elementy będziemy mogli jednak podziwiać na... stacji

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Część rozbieranego właśnie mostu zostanie wyeksponowana przy dworcu PKP Opole Główne. Będzie można podziwiać go pomiędzy budynkiem stacyjnym a pocztą.

Most nie ma już połączeń z brzegiem

Przedwojenny most kolejowy przez Odrę w Opolu nie ma już przyczółków. Robotnicy rozebrali jego fragmenty z obu stron brzegów do stojących w rzece dwóch filarów.

Teraz zaczną demontaż konstrukcji nad taflą Odry. Wielu mieszkańców zadaje jednak pytanie, dlaczego historyczna przeprawa znika z krajobrazu miasta.

- Szkoda, że nie udało się go wyremontować - mówi Tomasz Pasierbiński z Opola, którego spotkaliśmy na nadodrzańskim bulwarze. - To jeden z symboli naszego miasta. Jest charakterystyczny, można go oglądać na wielu zdjęciach i pocztówkach.

Prawie 100 lat historii

To prawda most wrósł w krajobraz Opola. Konstrukcja, która przetrwała do teraz została zbudowana w latach 1927-1928. Wcześniejsza posiadała aż 11 filarów i powstała w 1844 roku, gdy budowano górnośląską linię kolejową.

PKP Polskie Linie Kolejowe podjęły decyzję o jego rozbiórce po otrzymaniu ekspertyzy, z której wynika, ze jest on w złej kondycji technicznej.

Część mostu ocalą przed zapomnieniem

Część mostu zostanie jednak ocalona przed zapomnieniem. Najbardziej charakterystyczny jego element zostanie wyeksponowany bowiem przy dworcu PKP Opole Główne. W przyszłości będzie można podziwiać go pomiędzy budynkiem stacyjnym a pocztą.

To część większej inwestycji

Rozbiórka starego i budowa nowego mostu przez Odrę jest częścią większej inwestycji, którą jest remont torów i całej infrastruktury kolejowej pomiędzy Opolem Głównym a Opolem Zachodnim.

W ramach prac powstały nowe mosty nad Odrą, Młynówką i Suchodołem i Kanałem Ulgi. Powstały też nowe wiadukty nad ul. Prószkowską i Powstańców Śląskich, budowany jest nowy wiadukt nad ul. Krapkowicką.

Zakończenie robót na opolskim węźle kolejowym planowane jest do końca 2023 roku.

Setki milionów zainwestowano w kolej

Wcześniej wyremontowano stację na dworcu Opole Główne, zbudowano peron 1a i gruntownie zmodernizowano linię kolejową na odcinku Opole do Kędzierzyn-Koźlę.

Była to największa i najważniejsza inwestycja prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w województwie opolskim.

Na trasie wymieniono tory i ich podbudowę, nowa jest sieć trakcyjna i urządzenia bezpieczeństwa ruchu, przebudowano mosty i wiadukty oraz przejazdy drogowo-kolejowe. PKP PLK zmodernizowała też 10 stacji i przystanków

Dzięki inwestycji czas przejazdu między Kędzierzynem-Koźlem a Opolem skrócił się o ok. 20 minut.

Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” kosztował ponad 800 mln złotych, z czego dofinansowanie przez Unię Europejską wynosi 620 mln złotych netto.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto